Trenger erfarne politikere i kontrollutvalgene

Svein Abrahamsen fra Haugesund Venstre holdt et innlegg om Terra-saken på årsmøtet til Forum for kontroll og tilsyn i kommuneforvaltningen i Oslo i går. Abrahamsen fungerte som leder av kontrollutvalget i Haugesund da det gransket Terra-saken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Svein Abrahamsen

Foto: Vidar Grundetjern

I innlegget sitt luftet Svein Abrahamsen en ide om at kontrollutvalget fortrinnsvis bør bestå av bystyremedlemmer. I dag er kravet i kommuneloven at minst ett av medlemmene skal være medlem av bystyret. Departementet begrunner dette med at det bør være god kontakt mellom bystyret og kontrollutvalget.

I Haugesund er for tiden ingen av medlemmene i kontrollutvalget medlemmer i bystyret. I privat sektor er det nå på trappene en lovendring som pålegger alle børsnoterte selskaper mv å ha et revisjonsutvalg, som kan sammenlignes med et kontrollutvalg. Dette utvalget skal være et arbeidsutvalg for styret, og det blir derfor pålagt at kun styremedlemmer kan sitte i utvalget.

Svein Abrahamsen stilte spørsmål om det er det gode grunner til at det ikke bør være slik også i de kommunale kontrollutvalgene. Det ble nevnt på konferansen at i Trondheim kommune sitter kun bystyremedlemmer i kontrollutvalget. Etter Venstres mening er det viktig at erfarne og toneangivende politikere sitter i kontrollutvalget for å løfte dets status.

Abrahamsen viste blant annet til undersøkelser fra Nordlandsforskning som viser at det er særlig to forhold som gjøre arbeidet i kontrollutvalgene vanskelig. Denne undersøkelsen viser at det er vanskelig å rekruttere personer med faglig kompetanse til kontrollutvalgene. Det er også vanskelig å rekruttere erfarne politikere til utvalgene. Da er det gjerne ikke så rart at det er liten interesse i kommunestyrene for sakene kontrollutvalgene legger fram.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**