Fylkesvaraordfører Runolv Stegane (V): -Samferdselspolitikken er en skandale

I forkant av Venstres landsmøte som starter på Sundvolden fredag avfyrer fylkesvararordfører Runolv Stegane (V) en kraftsalve mot Regjeringen og stortingspolitikerne.
– Det må bli slutt på at Regjeringen og Stortinget forsøker å løse langsiktige og nødvendige oppgaver innen samferdsel etter kontantprinsippet, sier Stegane.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Valgbilde

Foto: Knut Arne Jenssen

– Regjeringens manglende evne og vilje til å løse de store utfordringene Norge har når det gjelder nødvendig fornyelse og nybygging av veg og jernbane er en historie om politikere som løper fra sitt ansvar. Nasjonal Transportplan (NTP) er knapt verdt papiret det er skrevet på. Samferdselspolitikken er en skandale. Denne kraftsalven kommer fra fylkesvaraordfører Runolv Stegane dagen før Venstres landsmøte åpner på Sundvolden.

Stegane vil på landsmøte ta et oppgjør, ikke bare med Regjeringen, men også med holdninger i eget parti. Han mener enhver fornuft tilsier at det må tenkes nytt omkring finansiering av veg- og jernbaneutbygging, og at dette er mulig å få til uten at det svekker balansen i statsbudsjettet.

– Det må bli slutt på at Regjeringen og Stortinget forsøker å løse langsiktige og nødvendige oppgaver innen samferdsel etter kontantprinsippet. Stortingets bevilgningssystem er et hinder for fornuften, og det har satt Norge mange tiår bak sammmenlignbare land i Europa når det gjelder veg-og jernbaneutbygging, sier Stegane.

Jærbanen

Foto: Øyvind Misje

Når det gjelder verdien av NTP viser han til at kun ett prosjekt i Buskerud (sluttfinansiering av Ramsrud-Kjellsbergsvingene ved Hønefoss) er med i planen fra 2009-2013. Det finnes ikke planer om å bevilge ei krone til E23 (Dagslett-Linnes) , E16 (Sandvika-Hønefoss), E 134 (ved Kongsberg), RV7 (Sokna-Ørgenvika), eller til den vedtatte Ringeriksbanen i hele planperioden fra 2010-2019.

– Det blir prat uten innhold og et spill for galleriet når Stortingspolitikere reiser rundt i Buskerud og gir næringslivet og innbyggerne inntrykk av at de har vilje og evne til å løse viktige og helt nødvendige investeringer, sier Runolv Stegane.

Han viser også til at det i forslag til ny NTP er slått fast at det er behov for å bygge ut stamnettet for rundt 400 milliarder kroner. I 2007 ble det bevilget 5,5 milliarder. Med dagens bevilgningssystem og utbyggingstempo, vil det derfor ta 60-80 år før det oppnås akseptabel standard på veg og bane. Dette blir enda verre når NTP slår fast at den statlige transportinfrastrukturen har forfalt i mange år. Forfallet (vedlikehold) på statlige veger "anslås til drøyt 15 milliarder kroner.

På tide med ny vei

Foto: Tore Rykkel

– NTP er prisverdig ærlig. Vi som er brukere har visst det lenge, men sentrale myndigheter sitter stille. Tida er overmoden for å løse samfunnets behov for helt nødvendige investeringer i veg og bane. Utbygging av jernbane og veg må fristilles fra de årlige bevilgningene i statsbudsjettet. Dette kan gjøres ved å omdanne Jernbaneverket og Statens Vegvesen til statlige aksjeselskap. Dermed kan utbyggingen delvis lånefinansieres, skrives ned og avdras i forhold til prosjektenes levetid. I tillegg vil det da være mulig å skaffe finansiering fra markedet, sier Stegane.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**