Byrådet skal snart behandle prosjektet FRAM Bergen som inneholder konkrete tiltak for at kollektivtrafikken skal komme raskere fram. I dokumentasjonsrapporten FRAM Bergen er det gjort beregninger på flere strekninger på
hvor raskt bussene kan komme fram etter at en del tiltak som nye kollektivfelt, lysprioriteringer og annet er iverksatt. På strekningen Lagunen – Nesttun vil gjennomsnittshastigheten i ettermiddagsrushet øke fra ca 15 km/t til ca 30 km/t. På strekningen sentrum – Birkelundstoppen vil den i samme tid øke fra 13 km/t til 15 km/t. Til sammenligning skal Bybanen holde en gjennomsnittshastighet på 30-35 km/t også i rushtiden, noe som er meget raskt og effektivt i bytrafikk. I tillegg tar et vognsett flere passasjerer enn en buss, avgir ikke svevestøv og eksos og kjører i egne traseer. Et sterkt utvidet Bybane kommer til å bli den en av de beste samfunnsinvesteringene som har blitt gjort.