Ta vare på natur og kulturmiljøer

Forslag til politisk uttalelse fra Oppland Venstre til Venstres Landsmøte: Norge har mange verneverdige kultur og naturmiljøer som er av europeisk interesse.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Den sterkt økende europeiske befolkning har et stadig større behov for fristeder og områder uten påtregende menneskelige inngrep. Samtidig kan vi ikke overkjøre lokalbefolkningen rundt i Norge med vernvedtak. Den beste form for forvaltning er der lokalekrefter tar ansvar for å ta vare på verdiene.

Norge bør se til de franske Regionale natur og kulturparker der man gjennom 10 årige avtaler mellom kommuner, statlig myndighet og næringsliv, tar vare på regionens arealer. I Frankrike finnes 45 slike parker der hele regioner med natur, kulturlandskap, landsbyer og folk, er en del av parken. I Norge har 2 regioner inngått slike 10 årige avtaler: Nærøyfjorden verdsarvpark og Valdres natur og kulturpark. Det er et mål at flere regioner i Norge inngår liknende avtaler. Den lokale viljen til å ta vare på egen historie og egne naturområder utnyttes ikke ved statlig overformynderi i slike spørsmål.

Eivind Brenna vil ha med seg Venstres Landsmøte på å slå et slag for regionale natur og kulturparker.

Regionale natur og kulturparker har i 10-årsavtalene forpliktelser både på å ta vare på kulturlandskap og å drive bygdeutvikling. Det uttrykkes slik i målsettingene deres:

"Nærøyfjorden Verdsarvpark ynskjer å fremme ivaretaking av landskaps- og kulturverdiane gjennom å utvikle lokalsamfunna kulturelt og økonomisk. Ein bærekraftig vern føreset at dei som bur og verkar i området identifiserar seg med området sine kvalitetar og får høve til å vidareutvikle dei."

Valdres natur- og kulturpark er ein bygdeutviklingsregion som gjennom langsiktig merkevarebygging knytt til natur- og kulturverdiar — og lokal styring — skal gje auka verdiskaping og livskraft i lokalsamfunna. Gjennom dette vil Valdres ta vare på og utvikle viktige verdiar av lokal, nasjonal og internasjonal karakter, for framtidige generasjonar.

Denne organiseringen av arbeidet i norske regioner kan føre Norge i tet i Europa på spørsmålene om vern og bruk.

Eivind Brenna, landsstyremedlem.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**