Troms Venstre til LM

7 fra Troms Venstre reiser til partiets landsmøte på Sundvolden i Buskerud 11.-13. april.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Delegasjonen forventer at fylkesleder Roar Sollied på lørdag formiddag vil bli valgt til Sentralstyret for de neste to årene, etter at han ble innstilt av valgkomitéen i januar. Med seg sørover har han Øystein Nilsen og Sverre Tvinnereim, Tromsø; Jan Fjellstad, Harstad; Toril Kjelstrup, Bardu (vara for Lillian Hessen) og Tove Smevik, Lenvik. I tillegg møter Jonas Stein Eilertsen som nestleder i Norges Unge Venstre. Eilertsen tar UV sin plass i redaksjonsnemnda, der han blant annet treffer Sollied blant de fem som ble valgt dit ved forrige LM. Troms Venstre har fått én utsending mer enn sist etter framgangen ved fylkestingsvalget og en medlemsøkning på 18%. Ved Venstres LM vil 215 delegater og totalt omkring 400 være til stede.

Sosialliberale saker
Av de over sytti framsendte resolusjonsforslagene kommer fem fra Troms. Troms Venstre har sendt fram ønske om en vedlikeholdsreform for landet, samt en ny opptrappingsplan for psykisk helse. Fylkeslaget oppfordrer også til å bevare AFP-forliket, og det argumenteres for en økning av bunnfradraget til 150 000 kr skattefritt. På oppfordring fra Kvæfjord V er det framsendt en uttalelse om ny forskning og beredskap for framtidig matproduksjon i nord.

Tog

Foto: Microsoft

-Det har sjelden kommet så mange jernbaneuttalelser på en gang, sier Roar Sollied, som også har en versjon fra eget fylkesårsmøte. Nordland Venstre er også sterkt frampå for forlengelse av Nord-Norgebanen.

Skole

Foto: Luth

Hovedtemaet på LM er Det sosiale og liberale kunnskapssamfunnet 2020. Over to dager gis en rekke innledninger som belyser ulike sider ved framtidas samfunn. Blant innlederne er utbildningsminister Jan Bjørkund, fra Venstres søsterparti i Sverige, Folkpartiet Liberalarna.

LM i Tromsø 2009?
Gjennom debatten legger Venstre samtidig et godt grunnlag for arbeidet med stortingsvalgprogrammet fram mot neste årsmøte. Ny påtroppende nestleder i Sentralstyret Ola Elvestuen er innstilt som leder av Programkomitéen. Og kanskje skal det endelige stortingsprogrammet bankes i Tromsø neste år? Troms og Tromsø Venstre er blant søkerne for arrangementet i valgåret 2009, noe som avgjøres av Landsstyret i juni. Det er ti år siden Venstres LM var i Harstad, mens Venstres Landsstyre var samlet i Tromsø så sent som i juni i fjor. —Det er jo interessant å registrere at det er stadig færre byer som kan ta i mot et voksende Venstre i landsmøteformat, sier Sollied, som gleder seg til et landsmøte der Venstre kan summere opp fin framgang når det gjelder valgresultat, medlemstall og meningsmålinger. Han tror Venstre vil være fjerde størst ved neste valg siden saker omkring miljø, skole, småbedrifter og sosialt ansvar er temaområder i tida og treffer samfunnsengasjerte mennesker.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**