Kommunestyret behandlet forslaget til NPT og kom med sine innspill. Politikerne ønsker at alle påbegynte veiprosjekter gjøres ferdig, mellom annet riksvei 23. Fullføring av Rv 23 Drammen Frogn er av avgjørende betydning for Hurum, mener de. Man ønsker også at andre riksveier skal utbedres, nemlig veien fra Tofte til Rv 23 og Røykenveien mot Oslo.
I uttalelsen blir det dessuten lagt vekt på viktigheten av oppgradering av jernbanen, gjerne med forlengelse av jernbanen utover til Hurumhalvøya.
Geir Stave (V) mente at kommunestyret hadde Ole Brum tendenser. Her prøver vi å få med alt på en gang, både vei- og togutgifter i milliardklassen, sa venstrepolitikeren. Han påpekte så at sykkelveiene var utelatt.
-Syklistene har i lang tid blitt oppfattet av bilistene som hindrende objekter i veibanen.
– Bygger vi ut sykkelveiene blir både hverdagen til syklistene tryggere og bilistene slipper irritasjonsmomenter, mente Stave.
Planen har som mål å øke andelen sykkelreisende med mellom fem og åtte prosent i planperioden.
Men NTP er særdeles lite offensiv i sin satsing på å bygge sykkelveier.
For å nå det målet må det bygges atskillig flere kilometer enn de 30-40 km sykkelvei som NTP går inn for. Og det er i hele landet pr. år, sa Stave.
Kommunestyret støttet Staves forslag om økt satsing på sykkelveier og det ble tatt inn i høringsuttalelsen.