Forleng Nord-Norge banen

Nordland Venstre har sendt forslag til uttalelse fra Landsmøtet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**


Nordland Venstres forslag til uttalelse på Landsmøtet i Venstre

Forleng Nord-Norge banen.
Venstres Landsmøte vil understreke betydningen av å etablere en miljø- og klimavennlig transportkorridor mellom Nord- og Sør-Norge. Denne transportkoridoren må baseres på et gjennomgående elektrisk jernbanenett.
Selv om det vil ta tid før denne jernbanestrekningen kan ferdigstilles, må planleggings- og projekteringsarbeide starte snarest.
Venstres Landsmøte vil derfor at forlengelsen av Nordlandsbanen tas inn i Nasjonal Transportplan 2010 — 2019, med midler til planlegging og prosjektering av en elektrisk jernbane på strekningen Fauske – Narvik.

Bakgrunn:
Regjeringen har utpekt nordområdet til “Norges viktigste strategiske satsingsområde i årene som kommer”. For at dette skal bli mer enn fine ord, må Regjeringen vise handlekraft også gjennom utbygging av miljø- og klimavennlig transportkorridor mellom Nord-Norge og Sør-Norge.

Nord-Norge har i dag et raskt voksende næringsliv med behov for gode og sikre transportkorridorer, særlig har ferske produkter det svært travelt med å nå fram til markedene i Sør-Norge og EU.

Bygging av en elektrisk jernbane mellom Fauske og Narvik vil være et svært viktig klimapolitisk miljø- og trafikksikkerhetsmessig tiltak. Klimapolitiske pålegg som EU nå innfører vil raskt kunne gi store ekstra kostnader for de transportformer Nord-Norge har i dag.
Dersom en ikke nå tar fatt i planlegging og prosjektering av en slik elektrifisert jernbane, risikerer vi at næringslivet i Nord-Norge i mange år framover bli påført ekstra kostnader og fratas utviklingsmuligheter.

Venstres Landsmøte mener den mest framtidsrettede og miljømessige beste løsningen på transporten mellom nord og sør vil være å videreføre og elektrifisere Nordlandsbanen.
Venstre viser til at utbedring av Nordlandsbanen med videreføring til en Nord-Norge bane ikke bare vil gi nordnorsk næringsliv større konkurranseevne og utviklingsmulighet, men også bedre trafikksikkerheten vesentlig på den smale og vanskelige E6-strekningen fra Fauske til Narvik.
Transporttid for gods langs E6 Fauske — Narvik (250km) er i dag 4,5 — 5 t. Med jernbane vil tiden bli redusert til ca 1/3-del for en trase på ca 180km.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**