Belønningsordningen kuttet: -Dramatisk dårlig fra regjeringen

– Det er dramatisk når regjeringen reduserer støtten til kollektivtiltak på Nord-Jæren, sier Helge Solum Larsen. Han er nestleder i kommunalstyret for byutvikling i Stavanger og fylkesleder i Rogaland Venstre.
– Det ble levert en offensiv søknad med tiltak som ville kostet 55 millioner. Hvert eneste tiltak har stor betydning for oss slik situasjonen er transportmessig på Nord-Jæren. Nå kommer svaret fra regjeringen, og det svaret er altså ett kutt i belønningsordningen på en tredjedel i forhold til i fjor.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

– Alle tiltak i søknaden fra Rogaland var vel begrunnede, sier Solum Larsen.

I 2007 ble Nord-Jæren tildelt 22 millioner av belønningsordningen. I år er regionen kun tilgodesett med 15 millioner.

Helge Solum Larsen

Foto: Vidar Grundetjern

Til NRK Rogaland sier SVs Hallgeir Langeland reduksjonen kommer av at de lokale myndighetene ikke har gjort nok for å oppmuntre bruken av kollektive transportmidler. Les mer her >>
– Han burde heller arbeide for å øke summen til disse tiltakene, sier Helge Solum Larsen.
Venstre la si sitt alternative statsbudsjett for 2008 opp til en dobling av belønningsordningen til 320 millioner. Venstre advarte også mot at regjeringens utvidelse av ordningen til å omfatte mange flere byområder uten at totalsummen ble kraftig økt, ville føre til reduksjon i summen til Nord-Jæren.

– Dette er et tilbakeslag for kollektivtransporten på Nord-Jæren i forhold til de ambisjonene vi har, sier Solum Larsen.

Les hele Samferdselsdepartementets melding om tildelingen her >>

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**