Bedre trafikksikkerhet rundt byskolene

Haugesund Venstre vil ha bedre trafikksikkerhet rundt byskolene. Både ved Hauge skole og ved Lillesund skole er det i dag uoversiktlige og trafikkfarlige forhold, blant annet på grunn av utstrakt gateparkering i nærområdet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Lillesund

Haugesund Venstre ønsker å få vurdert muligheten av å innføre boligsoneparkering i områdene rundt disse skolene. Boligsoneparkering vil ta bort den delen av gateparkeringen som kan karakteriseres som fremmedparkering. Dette vil lette trafikksituasjonen rundt skolene, og gi bedret sikkerhet for skoleelevene.

Haugesund Venstre vil i møte i trafikksikkerhetsutvalget torsdag 24. mars, be om at det legges fram sak om dette for utvalget så snart som mulig.

Redusert fremmedparkering i disse områdene vil både gi bedre oversikt langs veinettet, samtidig som det også vil redusere trafikken i området. Det er særlig de yngste elevene som rammes av gateparkeringen. Sikten hindres og det er stor fare for at de forsøker å krysse vei eller gate uten å ha tilstrekkelig oversikt over møtende trafikk.

Boligsoneparkering innebærer at det kun er biler med parkeringskort for den aktuelle sonen som har tillatelse til gateparkering. Slike parkeringskort utstedes vanligvis til beboere i sonen og næringsdrivende med parkeringsbehov, med et visst antall gjesteparkeringskort for hver husstand.

I disse områdene må det også vurderes om et antall kort skal utstedes til ansatte ved skolene. Dette gjelder særlig ved Hauge skole der mangelen på egnede parkeringsplasser på skolens område er stort.

Boligsoneparkering er hjemlet i Vegtrafikklovens § 8, annet ledd og i Parkeringsforskriftens §§ 7 og 8. Her slås det fast at Boligsoneparkering kan benyttes i sentrumsnære boligområder. Boligsoneparkeringen kan gjelde for hele eller deler av døgnet. Hensikten med slike bestemmelser er å redusere gateparkering i boligområder for å bedre miljøet og trafikksikkerheten for beboerne.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**