Stopp tapet av arter og naturtyper

Det bør utformes både fylkesvise og kommunale handlingsplaner for å stoppe tap av natur og arter.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Østfold Venstre ønsker en sterkere innsats for å ta vare på biomangfoldet i fylket.
Nedbygging av arealer, gjengroing av kulturlandskapet, erosjon og vannforurensing truer mangfoldet av både naturtyper og arter. Befolkningens muligheter til naturopplevelser reduseres og det nasjonale (og internasjonale) målet om å stoppe alt tap av biomangfold innen 2010 blir stadig mer uoppnåelig.

Kartleggingen av vilt og naturtyper har pågått i fylket siden 1993/1994 og de første kommunale kartleggingsprosjektene og handlingsplanene er modne for revisjon allerede før de siste kommunene har begynt kartleggingen.

Østfold Venstre ønsker derfor at Østfold Fylkeskommunen, i samarbeid med Fylkesmannen i Østfold, intensiverer kartleggingen av viktige viltområder, viltbiotoper og naturtyper i fylket, og det haster!

Frivillige organisasjoner innen naturområdet som botaniske, ornitologiske, velforeninger og andre, gjør en stor og viktig innsats i kartleggingsarbeidet. Samarbeidet med disse bør styrkes.

Det bør videre utformes både fylkesvise og kommunale handlingsplaner for å stoppe tap av natur og arter. Presentasjon av verdifulle biotoper og naturtyper på nettet bør være en prioritert oppgave.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**