Skjenkebransjen vant — byen tapte

Debatten om Alkoholpolitisk handlingsplan ble aldri spennende. Det ble tidlig klart at fellesforslaget fra Ap og Høyre ville få det nødvendige flertallet. Derfor var temperaturen ikke spesielt høy under bystyrets debatt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Alkohol

May Britt Vihovde var hovedtalsmann for Venstre under debatten. Hun la fram Venstres alternativ til skjenkepolitikk som var det mest restriktive av forslagene. Samtidig stilte hun spørsmål ved deler av dagens ordning med utvidet skjenketid for enkelte skjenkesteder.

— Venstre er i mot odelsloven, sa May Britt Vihovde. — Da er det også naturlig å være kritisk til at retten til utvidet skjenking nærmest skal gå i arv. Hun tok derfor til orde for at tildelingen av utvidete skjenketider må skje på gitte vilkår som alle som ønsker det kan søke om.

Tore Nilsen poengterte i sitt innlegg at denne debatten i stor grad hadde dreid seg om vold i sentrum. Målsetningen om å redusere alkoholkonsumet var i liten grad berørt. For Venstre var en slik reduksjon viktig, uavhengig av voldsproblematikken. Både Tore Nilsen og May Britt Vihovde gav uttrykk for undring over at Arbeiderpartiet gikk inn i et samarbeid med Høyre som sikret at endringene ble så små som mulig.

Ved avstemmingen fikk Venstres forslag kun 7 stemmer. Ved endelig votering fikk fellesforslaget fra Ap og Høyre 29 stemmer mot 20 stemmer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**