I går avga KUF-komiteen sin innstilling til Venstres forslag om et lærerløft i grunn og videregående skole i form av en systematisk videreutdanning, i tillegg til videreføring av kompetansehevingstiltakene i Kunnskapsløftet. Forslaget fikk bare støtte fra Kristelig Folkeparti og Fremskrittspartiet.
Grell kontrast
– Flertallets innstilling står i grell kontrast til det både kunnskapsministeren og statsministeren har definert som et satsingsområde den siste tiden. I siste nummer av Samtiden skriver endog kunnskapsministeren rett ut at vi har behov for et lærerløft i Norge. Hvorfor i all verden vil ikke regjeringspartiene støtte vårt forslag da, spør Dørum.
– Dette bekrefter nok en gang at den rødgrønne regjeringen ikke er villig til å handle, men bare kommer med tomme ord. Det holder rett og slett ikke, understreker Dørum.
– Jeg er også overrasket over at Høyre ikke ville støtte vårt forslag om et lærerløft, men tar til etterretning av resten av opposisjonen vil gå lengre enn regjeringspartiene og Høyre for å sikre et systematisk kompetanseløft for lærerne, sier Dørum.
Skjerpede kompetansekrav
En samlet opposisjon tok også til orde for at kompetansekrav skal knyttes til undervisning, ikke bare til ansettelse. Et slikt grep innebærer å gå betydelig lengre enn kunnskapsministerens forslag om at lærere som tilsettes i fagene norsk, matematikk og engelsk på ungdomstrinnet må ha minst ett års fordypning i tilsettingsfaget.
– Vårt forslag vil sette en langsiktig ambisjon for norsk skole, og sikre at alle lærere har en faglig bakgrunn i fagene de reelt sett underviser i. Forslaget må også sees i sammenheng med at vi foreslår lærerløftet og en ny fem-årig lærerutdanning med mer faglig fordypning, avslutter Dørum, som ser frem til å debattere innstillingen i Stortinget torsdag 3. april.