Hurum får rusmiddelpolitisk handlingsplan

Dette ble vedtatt i Driftsutvalgets møte 11. mars. I denne planen vil man kunne se alle kommunens ansvarsområder i sammenheng. SLT-koordinator tillegges ansvaret for utarbeidelse av den rusmiddelpolitiske planen. Bare Frp sine to representanter stemte imot.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Planen vil bli utarbeidet i samarbeid med Borgestadklinikken (Hurum kommunes regionale kompetansesenter på rusfeltet). Tilbudet fra Borgestadklinikken gjelder faglig og økonomisk hjelp til arbeidet og dekker 10% av lønsutgiftene til en koordinator i et år. Faglig bistand og veiledning fra Borgestadklinikken er tid- og ressursbesparende for kommunen.

Det skal nedsettes en arbeidsgruppe og vår nye SLT-koordinator Annbjørg Langård skal lede denne. SLT-koordinator vil få utvidet sin stillingsbrøk fra 50 til 60% i ett år for å jobbe med denne planen.

Gunn-Torill H.M. juli 07

Foto: Tove Kristiansen

– En plan vil gi gi et godt grunnlag for å fatte de riktige og framtidsrettede beslutningene i rusmiddelspørsmål, sier Venstres medlem i Driftsutvalget, Gunn-Torill Homme Mathisen.
– Rusforebyggende arbeid er i de fleste sammenhenger også kriminalitetsforebyggende, fortsetter hun.

Planen skal beskrive tjenestetilbudet til rusmiddelbrukere i kommunen og sette søkelys på om de får et helhetlig tilbud med tilstrekkelig oppfølging.

Planen skal leveres til politisk behandling innen utgangen av 2008 eller i begynnelsen av 2009.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**