Påfølgende dag vart skaden reparert, trykket satt på og melding om at vatnet var trykt å drikke ble sendt ut – en meldingje som ble trukket tilbake da en oppdaget smak på vatnet og at det ikke var kvalitetskontrollert.
Sykehuset måtte utsette en rekke operasjoner samtidig som en utsatte pasienter og ansatte for risiko på grunn av feilinformasjon.
I avisen er det informasjoner om at bedrifter i sentrumsområdet, bl a Normilk, ble påført betydelig tap på grunn av bruddet i vannforsyningen.
Det er opplyst at det gikk melding ut tilpublikum på internett – kommunenes nettside? – men er dette tilstrekkelig og ble det gitt melding over f. eks lokalradio.
Slike episoder kan oppstå på nytt og det er viktig hva vi lærer av disse. På denne bakgrunn ønsker jeg at ordføreren informerer kommunestyret om hendelsen og de tiltak kommunen har satt i gang for å redusere følgene av ledningsbruddet.
Vandviks spørsmål til ordføreren er:
1. Hvilke rutiner har kommunen ved akutt uforutsett svik i drikkevannsforsyningen i det kommunale ledningnettet?
2. Har kommunen i sine beredskapsplaner risiko- og sårbarhetsanalyser som omfatter drikkevannsforsyningen?
3. Hvordan informerer kommunen bedrifter og publikum ved episoder som kan få følge for mange mennesker?