Allerede i 2005 uttalte Venstre-politikerne Helge Solum Larsen og Gunnar Kvassheim (tidligere statssekretær) til Stavanger Aftenblad: – Det er snakk om en togforbindelse med avgang hvert 15. minutt. Du trenger ikke å se på ruta når du skal toget, du går bort til stasjonen og så er det et tog der, sier Venstre-politikerne.
Det var den forrige regjeringen og den tidligere samferdselsministeren Torild Skogsholm fra Venstre som sikret at dobbeltsporet ble en realitet. Den forrige regjeringen sikret 150 millioner i startkapital og la frem en investering på tilsammen 1,2 milliarder. 250 til 300 millioner ble også bevilget til vedlikehold av jernbanenettet.
I dag er frekvensen på denne strekningen 30 minutter med et par ekstra avganger i morgen- og ettermiddagsrushet.
Det var på et møte nylig at Rogaland fylkeskommune og NSB ble enige om den nye rutemodellen for Jærbanen. Denne gjelder fra desember neste år når det nye dobbeltsporet er ferdig bygget.
Dette er en seier og gjør at togtilbudet blir Norges beste på lokallagstrekninger!