Likeverd og likestilling

Kvinner og menn skal ha like muligheter for å påvirke samfunnsutviklingen og likestilles på alle samfunnsområder. Slik samfunnet er i dag krever dette lovreguleringer om likestiling, og på enkelte områder regelverk om kvotering.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Venstre vil at kvinner og menn sikres likeverdig representasjon i utvalg oppnevnt av folkevalgte.

Likestillingslovens bestemmelser om at hvert kjønn skal være representert med minst 40 % av medlemmene må gjelde og praktiseres strengere.

Kvinne og mann

Foto: Microsoft

Likestillingsloven og kommuneloven må endres for at bestemmelsene om kjønnsrepresentasjon skal bli gjennomført i praksis. Også næringslivet må ta økt ansvar for likestilling. Venstre mener det offentlige også her kan gå foran ved å sette mål om minst 40 % av hvert kjønn i styrene til offentlig eide bedrifter, og sette høye og forpliktende mål om kvinneandel i offentlige programmer for næringsutvikling.

Det offentlige må gå foran for å sikre at arbeid som bygger på likeverdige utdanningsløp og kvalifikasjoner lønnes likt. Lønnsforhandlinger der det offentlige er part må føre til at kvinnedominerte yrker sikres en lønnsmessig heving. Fleksibiliteten i arbeidslivet må økes slik at det blir enklere å kombinere hensynet til omsorg og karriere.

Den offentlige innsatsen for å hindre at man blir diskriminert, enten på grunn av sitt kjønn, funksjonsevne eller på grunn av sin etniske opprinnelse, må styrkes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**