Innlegg i Vestnytt av Per Svein Dufva

Per Svein Dufva har i dag (4/3-08) eitt innlegg i Vestnytt i debatten kring den nye Ågotnes Ungdomsskule

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Åpne skoler på vikende front

To innlegg om Ågotnes skole i Vestnytt sist fredag (21/2 d.å.). Det ene er undertegnet Gunnar Buvik (GB), kommunestyrerepresentant for Høyre. GB er veldig for åpen skole på Ågotnes og setter oss skeptiske i skammekroken. Vi viser til målinger som viser at det står dårlig til med norsk skole og at dette skal skyldes eksperimentering med åpne skoler. GB benekter at åpne skoler har skylden for manglende læring. Greit nok, vi har ikke hatt så mange åpne skoler så langt. Heldigvis, spør du meg.

La meg snu saken på hodet. Kan GB dokumentere at åpne skoler fremmer læring? Kan
GB forklare hvorfor Sverige nå er på vei vekk fra åpne skoler? Kan GB tenke seg en forklaring på hvorfor veggene nå er på vei tilbake i kontorbygningene i Silicon Valley? Det var der galskapen startet. Olav Duun videregående skole i Namsos ble for noen år siden bygget som åpen skole. Skeptikerne — som for øvrig ble flittig mobbet av de fremskrittsvennlige; deriblant skolens rektor — kan nå le sist og best: Veggene er på vei
tilbake. Hamar videregående flyttet for et halvt år siden inn i nytt og for all del åpent praktbygg. Den bygges allerede nå om med klasserom og det hele. «Fylkeskommunen har fått pålegg fra Arbeidstilsynet om å løse støyproblemene innen 1 april. Alle innser nå at åpne klasselandskap ikke fungerer.» ( Lektorbladet nr1- 08 s. 26). Jeg tør presisere at ordet «alle» inkluderer elevene.

GB slår i sitt innlegg fast at elevene er vant til «å sanse, lære, kommunisere på en rekke kanaler, ofte samtidig, det være seg telefon, MSM, SMS, Facebook, TV/video, musikk, og så videre.» Ja selvfølgelig, takke fanden for det, der er jo derfor de ikke klarer å konsentrere seg om det som skal læres. Den uinteressante «støy» de har lært seg å «filtrere ut» er ofte lærerens undervisning. Jeg erindrer at elevene selv gikk ut i BT for noen uker siden og ba om at pc’ene ble fjernet fra undervisningen, de ødela konsentrasjonen. Foreldre og elever har klaget mye over støy ved Liljevatnet skule, og man skal ikke glemme at det er de svake elevene det går mest utover. GB kan saktens ty til det reformpedagurkene alltid har tydd til: De flinke klarer seg alltids. Og elevene trives jo. Det gjør de nok, men det er synd å ta fra de flinke muligheten til å bli enda bedre. Det største sviket våre politikere har gjort med sine allehånde eksperimenter og reformer, er mot de ressursvake. De som ikke har foreldre med utdanning og bøker i bokhyllene. Men for en høyremann er vel det greit, kapitalismen trenger ukritiske forbrukere.

Det mest interessante i Vestnytt av 21/2 er at en annen høyremann er skeptisk til de aktuelle planer for Ågotnes skule. Jeg lærte for mange år siden Endre Dyrøy å kjenne som en flink og klok ung mann. Det er godt der fortsatt er personer i det partiet med sunn fornuft. Til slutt skal vi prise oss lykkelige for at vi i Fjell har en dyktig rådmann. Han var både flink og heldig da han solgte aksjefond i akkurat rett tid. Håper han har tatt godt vare
på pengene, han vil få godt bruk for dem om to, tre år når Ågotnes må bygges om.

Per Svein Dufva
Fjell Venstre