Bolyst framfor boplikt

– Det norsk landbruk trenger er armslag og bolyst, ikke detaljreguleringer og overstyringer, sier leder i Sør-Trøndelag Venstre, Jon Gunnes, i et leserinnlegg i Avisa Sør-Trøndelag. Han kritiserer regjeringas landbrukspolitikk for å være gammeldags, og for å føre til avfolking av bygde-Norge. Hele innlegget kan du lese her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Landbruksillustrasjon (SøTr)

Bolyst framfor boplikt
For meg og Venstre er det åpenbart at framtidens landbruk er avhengig av menneskene som får lov å bo på gården, og initiativet til disse. Derfor er det så viktig å være åpen og fleksibel for å finne løsninger som gjør at de tiltakssomme, kreative og initiativrike, får anledning til å bosette seg og utvikle gårdsbruket ut fra de mulighetene de ser. Dette gjøres ikke gjennom innstramminger i regelverk, ved å nekte folk å bygge kårhus der det ikke er husdyrhold, eller å pålegge boplikt på utmarkseiendommer. Dette er gammeldags landbruks- og bygdepolitikk som snarere fører til avfolkning enn befolkning.

Dessverre ser en gjennom ulike skriv fra departementet at den bolysten, den kreativiteten og de moderne og framtidsrettede menneskene som den forrige Regjeringens politikk lot slippe til, nå ikke bare blir stoppet, men også reversert. Dette skaper frustrasjon både blant utøvere og lokalpolitikere som blir overkjørt av byråkratene på fylkesplan med forskrifter og retningslinjer fra departementet som grunnlag. Det norsk landbruk trenger er armslag og bolyst, ikke detaljreguleringer og overstyringer. Da finner de beste folkene seg andre ting å gjøre.

Senterpartiet fått tilnærmet blankofullmakt når det gjelder regjeringens landbrukspolitikk og fører en håpløs gammeldags politikk. Har de tenkt å avfolke bygdene helt?

Jon Gunnes,
leder i Sør-Trøndelag Venstre