Formannskapet: Opprusting av kommunale boliger på Risøy

Opprustingen av kommunale boliger på Risøy kan ta til i mars 2008. Formannskapet skal behandle sak om dette på møte førstkommende onsdag, og fungerende rådmann, Stål Alfredsen innstiller på at opprustingen igangsettes omgående.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Rehabilitering

Dersom formannskapet og bystyret gir sin tilslutning kan arbeidet med å ruste opp Jens Risøensgate 97, Fjellgata 1 og John Risøensgate 92 ta til i mars 2008. Dermed kan det se ut for at bystyrets vedtak fra desember 2005 endelig kan bli realitet.

Leilighetene i eiendommene som nå skal opprustes skal benyttes til LAR-boliger. LAR står for Legemiddel Assistert Rehabilitering og er et ledd i rusomsorgen. Opprustnngen av boligene på Risøy er en del av kommunens sosiale boligpolitikk.

Venstre har i sitt program og i sitt forslag til budsjett pekt på behovet for en forsering av den sosiale boligpolitikken, og har vist til at behovet for botilbud til bostedsløse er stigende. Foruten disse boligene knyttet til LAR vil det også være behov for botilbud til rusbrukere med nedsatt boevne. Dette vil være boliger med tilsyn.

I budsjettbehandlingen ble det avsatt noe midler til dette i flertallets budsjettforslag. Det er imidlertid ennå ikke bestemt hvor dette botilbudet skal lokaliseres og hvordan det skal drives. Kommunen har fått et tilbud fra Frelsesarmeen som i dag driver et lavterskeltilbud for tunge rusbrukere. Etter Venstres mening vil dette tilbudet være det beste for den brukergruppen det her er snakk om. Samdriften med det eksisterende tilbudet vil gi et kvalitativt og kvantitativt bedre tilbud.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**