Nei, til kjønnsnøytral verneplikt!

Skal norske kvinner tvinges inn i forsvaret?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Nina Johnsen

Foto: Hallvor Lilleslett

Kvinner har hovedansvaret for å gi liv. Kvinner tar det tyngste omsorgsarbeidet. Kvinner sikrer kunnskapsutvikling gjennom å investere i høyere utdanning og norske kvinner ligger i teten i forhold til å kombinere utdanning, barnefødsler og gjøre karriere.
Men, norske kvinner er ikke likestilt med menn i forhold til verken lønn, lederposisjoner eller styreverv. I tillegg taper kvinnelige gründere, selvstendige næringsdrivende og studenter millioner hvert år på å sette barn til verden.
Det er et ubestridt faktum at det er store helsemessige fordeler for både mor og barn, at svangerskap og fødsler heller burde foregå i 20-årene, enn nærmere og over de 40.
Nå foreslår regjeringen å ytterlig belaste kvinner gjennom kjønnsnøytral verneplikt. Forsvarsministeren argumenterer med at dette er rettferdig likestilling og at kvinner i dag "slipper unna", mens utenriksministeren er opptatt av å øke kvinnekvoten i FN-styrkene.
Det er rimelig å ønske økt kvinnelig deltakelse i forsvaret, pga Norges ansvar i forhold til å bidra med fredsbyggende styrker i utlandet. Men å innføre verneplikt for alle kvinner, når vi vet at forsvaret kun har behov for ca.12% av ungdomskullet, er drøyt.
Dessuten får kvinner, satt inn i et maskulint system, gjort lite med fenomenet "krig". Dagens kvinnelige soldater forventes å oppføre seg som "reservemenn".
Kvinner lokkes inn i forsvaret med paroler som: "Forsvaret er sexy" og "du kan gjøre karriere i forsvaret, hvis du går vår vei".
For å lykkes i arbeidet med et mer representativt og inkluderende forsvar, må vi erstatte det gammeldags militante, som til syvende og sist bare dreier seg om å drepe eller å ikke bli drept.
Norge trenger mer fokus på målrettet humanitært fredsarbeid, en bærekraftig bistandspolitikk og forlange flere kvinner til bords under fredsforhandlinger. Vi må i større grad bidra til bedre ressursfordeling, som et ledd i å forebygge konflikter. Og dette må skje på en mye mer forpliktende måte. Pr. i dag er mange av avtalene for sikre fred, eller andre resolusjoner for økt kvinnefokus, ikke engang verdt papiret de er skrevet på.
La oss slutte å gi vår tilslutning til destruktiv adferd og starte med å hylle livet. Slik kan norske kvinner fortsette å sette flere "fredsborgere" til en verden med respekt for liv.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**