LINK er et samarbeidsorgan mellom næringsliv og politikk i Larvik. Nå skal dette selskapet lage en handelsanalyse av Larvik som en fortsettelse av byplanen. Her vil dagens status bli kartlagt sammen med planlagt utvikling og de store mekanismene vil danne grunnlaget for at de folkevalgte kan legge en kurs for næringsutviklingen av Larvik. Et politisk veivalg.
Den som har fulgt litt med i debatten i det siste om Torstvedtjordet ser at en analyse er tvingende nødvendig.
Det er mange spørsmål som bør bli berørt, bl.a.:
· Dagens handel i Larvik. Plan, dispensasjoner og selvtekt?
· Er det varegrupper vi mangler og ønsker?
· Hvor ønsker vi eventuelt dette plassert?
· Hva med planene til NLI, IKEA og Hatlo?
· Hvordan virker områdene på hverandre Ringdal, Torstvedtjordet, E18, Elveveien, Faret, Larvik sentrum etc.?
Analysen er varslet å komme i april/mai og vil ta utgangspunkt i dagens byplan og transportplaner med trafikkanalyser.
Nå vil avgjørelsen om Torstvedtjordet og Larvik sentrum faller i kommunestyret 26. mars. Altså før analysen er lagt frem og diskutert. Dette blir fullstendig bakvendt. Skal vi ha en mening om byplanen og om denne detaljeringen som analysen gir, kan vi ikke ha sementert en av de viktigste brikkene, Torstvedtjordet, på forhånd.
Venstre vil foreslå at spørsmålet om kapitalvaresenter på Torstvedtjordet utsettes til mai eller juni. Da har vi gått igjennom helheten som skal peke videre på en forutsigbar og avveid utvikling av Larviks fremtid.