Familiesentra – en viktig integrasjonsarena

Familesentrene gir muligheter til å arbeide med problemer i en tidlig fase av barnets utvikling, hvor mulighetene for for å rette opp problemer er langt større enn senere i livet skriver Sunniva Holmbek og Emily Awuor i dette innlegget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Et familiesenter er en familie- og lokalsamfunnsorientert primærtjeneste, basert på tverrfaglig samarbeid mellom helsestasjon, skole, barnevern og barnehager. Familiesentrene er åpne for alle med småbarn i det enkelte distrikt. I Sandefjord har vi dette tilbudet på Krokemoa, Sandar, Varden og Sentrum.

Både etnisk norske og nye landsmenn møtes med samme fokus: Barna får leke med andre barn, foreldre utveksler kunnskap og erfaring. Dedikert personale tilbyr råd og veiledning om svangeskap, kosthold, spedbarnstell, hverdagsøkonomi, foreldrerollen, søvn, støtte og hjelp i vanskelige livssituasjoner, tilgang til hjelp fra øvrige tjenester og søknad til jobb/utdanning. Senteret er også en utmerket møteplass for foreldre med småbarn.

Familesentrene er et av de viktigste bidragene fra kommunen til å arbeide med problemer i en tidlig fase av barnets utvikling, mens mulighetene for for å rette opp problemer er langt større enn senere i livet. Familiesentrene er også et godt eksempel på forebyggende psykososialt arbeid integrert i det ordinære tjenestesystem og ikke i særtjeneste.

Skolebarn

Alle sentrene, med unntak av Sandar, har tilbud om åpen barnehage. Dette er et tilbud der barn som ellers ikke går i vanlig barnehage får møte andre barn, og utvikle samspill med andre. Det er ofte mødre som er med barna på dette og de treffer andre likesinnede. Dette er spesielt viktig for flerspråklige barn som har sterk behov for å lære norsk før de begynner på skole. Sentrum familiesenter har også tilbud om norskkurs for mødre mens barna er i åpen barnehage.

I skole- og barnehageutvalget 13. februar foreslo Venstre at utvalget skulle be rådmannen innarbeide tiltak for styrking av norskopplæringen ved familiesentrene i rammene for kommende budsjett og økonomiplan. Forslaget fikk støtte fra Kristelig Folkeparti, mens Høyre, Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet gikk mot forslaget.

Sandefjord Venstre vil fortsette å arbeide for å styrke familiesentrene, også i det videre arbeidet med budsjett og økonomiplan. For Venstre representerer familiesentrene kjernen av sosialliberal ideologi, med omsorg for hverandre basert på de enkelte menneskes livssituasjon. Familiesentrene er også en viktig lokal demokratisk prosess med inspirasjon til aktivitet og sosialt nettverk i nærmiljøet.
(Innlegget er også trykket i Sandefjords blad, 18.2.08)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**