Ber Regjeringen lytte til Wang Toppidrett

– WANG er en viktig utdanningsinstitusjon i vår bydel, og tilbudet skolen gir til unge, lovende idrettsutøvere er viktig for byen, sier leder i Frogner Venstre Jan Mesicek.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Jan Mesicek

Foto: E. Nikolaysen

WANG mister retten til å kreve avgift
Frogner Venstre har merket seg den situasjonen WANG Toppidrettsgymnas er havnet i etter at skolen på bakgrunn av departementets innskrenkende fortolkning av privatskoleloven, ikke får lov til å kreve en egen idrettsavgift av elevene. WANG Toppidrett har 750 godkjente plasser til tre studiesteder – Oslo, Moss og Stavanger. De benytter 600 plasser i dag, men det er bare 180 av de 360 plassene i Oslo som får særskilt tilskudd fra departementet. Uten egen idrettsavgift fra elevene betyr dette at skolen kommer i en svært vanskelig økonomisk situasjon. Godkjente plasser uten rett til tilskudd vil ikke kunne opprettholdes om den nye fortolkningen av loven blir opprettholdt. De fleste plassene som ikke har særskilt tilskudd, er opprettet i Stavanger og Moss. Det betyr igjen en betydelig innskrenking av muligheten til å opprettholde et slikt tilbud flere steder i landet.

Legg press på KrF og regjeringen
Venstre trodde situasjonen skulle være ryddet opp i, med forliket mellom regjeringspartiene og KrF. Når dette ikke er skjedd håper Venstre at regjeringspartiene er villige til å lytte til Wang og at KrF legger press på regjeringspartiene, slik at saken kan bli løst på en fornuftig måte.

Venstres stortingsrepresentant Odd Einar Dørum var tidlig ute og advarte mot endringene i privatskoleloven. – Jeg er grunnleggende kritisk til at loven nå endres fra å være en rettighetsbasert lov til en skjønnsbasert lov. Med regjeringens iver etter å stoppe kommersielle skoler kommer den til å ta med seg langt flere i dragsuget enn den har sagt den skal gjøre, sier Dørum.

WANG beriker bydelen
– Vi er stolte over å ha WANG i bydelen vår, den er populær ikke bare blant elever i vår bydel, men unge som ønsker et annet tilbud enn den offentlige skole fra hele byen søker seg hit, fortsetter Jan Mesicek.

– Det beste hadde vært om Regjeringen reverserer sin innstramming av privatskoleloven, men på en annen side så er det jo ikke lenge til vi har et nytt stortingsvalg, avslutter Mesicek som understreker at for Venstre er privatskoler et viktig supplement til den offentlige skolen og ikke en erstatning.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**