FRPs uansvarlige klimapolitikk

Mandag 11.februar var det en reportasje i Fævennen om FrP og deres forhold til miljø. Emil Pedersen, leder i Vest-Agder Venstre, har torsdag 14.februar dette svaret i samme avis.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Det er med stor gru og forbauselse jeg leser mandagens oppslag i Fævennen om FRPs klimautspill. Her kurses medlemmer i partiet i et klimasyn som får stadig færre tilhengere både blant seriøse forskere og ansvarlige politikere i inn- og utland. Det er mye som kan imøtegås i oppslaget, men jeg skal nøye meg med å ta fatt i enkelte sitater: Første nestleder i FrpU, Ove Vanebo, sier blant annet at “det er usikkerhet i om det i det hele tatt er blitt så mye varmere”. Stoler ikke Vanebo på at temperaturøkningene som er dokumentert i de senere år, er korrekte?
Forskning viser en urovekkende og tiltagende is- og snøsmelting i polområdene, noe som har akselrert særlig i de senere årene. Grønlandsisen har minket faretruende, og havnivået viser også en klart stigende tendens. Mer ekstremvær opplever verden også. At temperaturstigningen skyldes solstråling, slik Vanebo hevder i oppslaget, kan vel helst karakteriseres som en tåkeleggende bortforklaring. Underlig forresten: Samme mann sier altså senere i teksten at det likevel har vært en temperaturstigning!
Jeg finner det underlig at det drives kursvirksomhet i noe som et overveldende flertall av seriøse klimaforskere benekter. Det kan kun ha et siktemål fra FRPs side: La utviklingen gå sin gang uten å sette inn nødvendige tiltak, kort og godt ei sovepute. Folk må bare ta det med ro og gjøre som før, det er ingen fare. Det er jo en behagelig tanke for oss mennesker, for mange av oss vil jo gjerne nyte livet uten tanke på at vi kanskje må styre våre aktiviteter en smule, for eksempel bruke bilen mindre eller ta tog i stedet for fly. Å endre en behagelig livsførsel er ikke noe greitt. Her prøver partiet å rettferdiggjøre et slikt levevis, noe som kort og godt må karakteriseres som en uansvarlig måte å fri til velgere på.
Dersom FRPs syn var det rådende i politiske kretser i denne verden, ville vi bevege oss raskt mot et ekstremt klima med katastrofale følger for livet på jordkloden.
Til slutt en korreks: Leder for FRPs bystyregruppe, Tor S. Utsogn, hevder at rushtidsavgiften kommer til å gå rett inn i kommunekassa uten at den nødvendigvis blir brukt på miljø. Dette er feil. Avgiften er øremerket kollektivsatsing i Kristiansand.

Emil Pedersen
Fylkesleder i Vest-Agder Venstre