Ikke bra om alle jobber utenbys eller i offentlig sektor

I kjølvannet av høringen skal vi forsøke å finne en plattform for utbyggingen i Flisvika, som kan aksepteres av såvel utbygger, kommune, fylkesutvalg, fylkesmann og et bredt lag av befolkningen. Dette betyr dialog mellom partene, der ulike syn forsøkes harmonisert uttaler Dag Jørgen Hveem og Willy Thorsen i dette innlegget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Kanonjolla

Mange Tangenbeboeres skepsis til Flisvikaprosjektet er forståelig.. Man kjemper for seg og sine særinteresser. Tom Nysted håper på en vedvarende børsnedgang slik at Flisvikautbyggingen ikke blir noe av. Hans perspektiv på både børs og Flisvika er overraskende snevert. Uansett; politikere må ta helhetshensyn og være realitetsorienterte. Samtidig skal vi bruke nødvendig tid, og selvsagt ikke hoppe på enhver investoridé.

Flisvikaprosjektet er viktig, bl.a. for opprettholdelse av et levende sentrum. Man kan undre seg over at innvendingene fra fylkesmann og (eventuelt) fylkesutvalg ikke har vært fanget opp tidligere, men nå må vi forholde oss til faktum pr. i dag.

Vi er enige med Tom Nysted i at et system der enkelte beslutninger av stor prinsipiell betydning løftes opp på et høyere forvaltningsnivå, har positive sider ved seg. Samtidig er vi glade for at en del beslutninger av betydning for Risørsamfunnet ikke tas på Tangen. Det som i et snevert, kortsiktig perspektiv er best for enkelte Tangenbeboere, er ikke nødvendigvis best for Risør. Samtidig skal vi alle ha respekt for ulike ytringer, og det skal tas hensyn til Tangenmiljøet og allmennheten forøvrig, og verne- og miljøhensyn skal ivaretas.

Nå skal innsigelsene til reguleringsplanen for Flisvika behandles politisk. I kjølvannet av høringen skal vi forsøke å finne en plattform for utbyggingen som kan aksepteres av såvel utbygger, kommune, fylkesutvalg, fylkesmann og et bredt lag av befolkningen. Dette betyr dialog mellom partene, der ulike syn forsøkes harmonisert, slik at saken slipper å havne i Miljøverndepartementet.

Vi håper — uavhengig av børsutviklingen — at Flisvikaprosjektet blir gjennomført på en akseptabel måte. En viss utvikling og vekst må vi ha for at mange i Risør skal ha noe meningsfylt å leve av også i fremtiden. Det blir ikke noe godt Risørsamfunn dersom nesten alle yrkesaktive jobber i offentlig sektor eller utenbys.

Willy Thorsen og Dag Jørgen Hveem

Bystyrerepresentanter for Venstre