Ole Brum-strategi i SV

Venstre har fremmet konkrete forslag i Stortinget som går på å bedre innholdet i skolen, fremfor å øke antall timer. Men regjeringspartiene har dessverre konsekvent nedstemt Venstres forslag om styrket lærerutdanning, rekrutteringsplan for lærere, en systematisk etter- og videreutdanning, for å nevne det viktigste.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Tavle

Selv om SV nå sier de vil ha begge deler, har de i praksis stemt mot alle Venstre forslag som går på å bedre innholdet.

SVs regjeringskamerat AP går til og med så langt at de ønsker døgnbemannet skole. Det kan ikke være av annen grunn enn at det skal være praktisk for foreldrene, og det er ikke Venstres mål for skolen. Vi vil ha fokus på elevene, lærerne og kunnskap i skolen. Skolen skal ikke være en oppbevaringsplass hvor barna skal være sikret sunn mat og nok fysisk aktivitet. Det er det hjemmets ansvar å ta. Politikk handler om å prioritere. For Venstre er det viktigst å prioritere undervisningen i skolen.

Selv om samfunnet er i endring, så kan ikke skolen få ansvar for alt det foreldre og samfunn ikke klarer å løse eller ikke har tid til å prioritere. Lærerne må få ro og mulighet til å styrke undervisningen, og de må bli flere. Så må foreldre finne andre løsninger med barnepass.

Hvis SV ønsker utvidet skoledag til 2,3 milliarder, et lærerløft til 2,3 milliarder og å støtte regjeringskameraten AP med døgnbemannet skole til et uvisst antall milliarder. Ja da klarer de ikke å prioritere, og det blir Ole Brum politikk.

Men siden svaret fra Telemark SV er "ja, takk begge deler", til både å satse på læreren og utvidet skoledag så regner jeg med at de støtter Venstres forslag om "lærerløft" som ligger til behandling i Stortinget nå.

Tonje Løwer Gurholt
Fylkesleder i Telemark Venstre