Må ha fokus på lesing og matte

— Siden elevene gjør det bra i engelsk, må fokus settes inn på å forbedre resultatene i lesing og matematikk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Av Vidar Nygårdseter Publisert 16.01.2008

HEVE LESEFERDIGHETENE: Anne Rikvold Jess og Pernille Egeberg mener resultatene fra skolene i Kongsvinger viser at fokus må settes på bedrede leseferdigheter.

Det er konklusjonen til leder for komité for oppvekst, Anne Rikvold Jess og varaordfører Pernille Egeberg.

Egeberg er først og fremst glad for at en endelig har fått et skikkelig tallmateriell på bordet, slik at en kan se hva en må ta tak i for å heve kunnskapen til elevene i Kongsvinger.

— Dette vil bli et verdifullt verktøy i framtida, sier Egeberg, som har merket seg at det er to skoler som ikke scorer så bra på lesetester i 2. trinn.

— Derfor er det lesing en bør sette mest fokus på, siden det er grunnleggende å kunne de andre fagene også, sier Egeberg.

Jess vil ikke gå i detalj i forhold til de enkelte skolene, eller årsaken til hvorfor noen skoler kommer dårlig ut i lesetester på 2. trinn.

— Jeg har ikke fått snakket med rektorene og fått deres forklaring på resultatene, men dette er jo en av tingene vi vil diskutere når komité for oppvekst skal ha møte førstkommende torsdag.

Suksessfaktorer:
I likhet med Per Erik Rasta mener hun en må se på spesielle forhold som kan ha gjort at enkelte skoler kommer dårligere ut enn andre.
— Slik som at elever ikke er drillet i å gjennomføre test i diktat, mens andre er det. Derfor tror jeg ikke vi skal vektlegge disse tallene altfor mye første gangen, sier Jess.

Både hun og Egeberg er imidlertid enige om at en bør kunne se etter suksessfaktorer ved en skole, og kanskje overføre de til andre.

— Bruke kompetansen:
Bruke den kompetansen vi allerede har i skolen vår. Samtidig bør dette føre til at den enkelte skole blir mer bevisst på hva de mangler av kompetanse, slik at lærere kan komme seg ut og skaffe den kompetansen. Ikke minst nå når sentrale myndigheter har sagt de vil satse på dette, sier Egeberg, som også tror kongsvingerskolen vil nyte godt av en ny skolefaglig koordinator på rådmannsnivå, og at politikerne nå skal bli mer aktive og synlige og følge opp skolen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**