— Må gjøres noe med

— At 25 prosent av elevene ikke består en lesetest på 2. trinn er selvfølgelig for dårlig. Det må det gjøres noe med.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Det sier leder for utvalg for oppvekst, Anne Rikvold Jess.

Hun har allerede fått med seg forklaringen om at lesetesten på 2. trinn skal ha blitt gjennomført på et tidligere stadium enn ved de andre skolene i kommunen, og at det kan være årsaken til at resultatene slår negativt ut for Marikollen sin del.

— Det er noe de ikke vil gjøre igjen, sier Jess.

Hun vil ikke ha noen formening om årsaken i resultatene kan ligge i at Marikollen er den eneste skolen i kommunen det undervises i med åpne løsninger.

— Jeg har faktisk ikke vært på Marikollen. Som nyvalgt politiker kjenner jeg heller ikke forhistorien til løsningen som ble valgt for skolen. I debatten om dagen kommer heller ikke de åpne løsningene ensidig negativt ut. Hvordan den åpne løsningen på Marikollen fungerer er jo noe vi vil se nærmere på når vi skal ha dialogmøte på skolen 26. februar, sier Jess.

Sjøl jobber hun som lærer, men i den videregående skolen. Hun har tro på pedagogikk i åpne løsninger, men mener den kan være langt mer krevende enn klasseromsundervisning.

— Er en ikke komfortabel med denne type løsning vil en kanskje heller ikke yte sitt beste, sier Jess diplomatisk.

Hun synes det er bra at en har kommet i gang med å få fokusert på kvaliteten i kongsvingerskolen, noe som har ført til målingene som nå er blitt gjort.

— Det har igjen ført til at det settes fokus på basisferdighetene, noe som er positivt, avslutter Jess.

Av Vidar Nygårdseter – Publisert 31.01.2008.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**