Liberal mestringsglede

Rapport fra årsmøte i Østfold venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Odd E. Dørum

Østfold Venstre feiret framgang og holdt årsmøte på Solstrand Terrasse ved Ørje 8. og 9. januar. Fredagskvelden var i sin helhet viet til skolepolitikk der stortingsrepresentant Odd-Einar Dørum innledet til politisk debatt. Venstre prioriterer styrking av læreren der kompetanseheving står sentralt. I den påfølgene debatten ble det blant annet pekt på at flere omfattende endringer i lærerutdanningen mot sterkere faglig fordypning er helt ferske. Derfor kan vi enda ikke se effekten av disse i skolehverdagen. I god Venstreånd kom det fram en rekke gode argumenter for og mot femårig lærerutdanning. Derimot er det så bred enighet om behovet for etterutdanning av lærere at vi kan forvente et skred av Venstreforslag på dette feltet i kommunestyrer og fylkesting. Begrepet mestringsglede ble lansert som et godt slagord for Venstres skolepolitikk.

Årsmøte2008

Fra styrets årsberetning ser vi at Østfold Venstre har opplevd sterk framgang i lokalvalget der høydepunktene ble fylkestingsvalget med ett mandat og Rakkestads brakvalg med fire representanter og varaordfører etter en lengre periode utenfor kommunestyret. Venstre opplevde også framgang i de fleste Østfold kommunene og økte sin samlede kommunestyrerepresentasjon fra 10 til 25 representanter. Årsmøtet takket organisatorisk nestleder, Geir Helge Sandsmark (Halden), med gaver og en rekke vakre lovord for romslig og tydelig ledelse av valgkamputvalget.

Gjenvalgt leder Sindre W.Mork

Valgkomiteens innstilling til nytt styre ble bifalt av årsmøtets 36 delegater. Dette innebærer at Sindre W. Mork (Moss) tar i mot en ny periode som fylkesleder og medlem i Venstres landsstyre. Politisk nestleder Berit Caroline Haaland (Moss) og kasserer Henry Mogstad (Moss) var ikke på valg mens organisatorisk nestleder Geir Helge Sandsmark (Halden) tok gjenvalg. Britt M Bye (Rakkestad) ble valgt som ny sekretær. Constance Hauser (Sarpsborg )og Ellen Grøndahl (Fredrikstad) ble nye styremedlemmer. Johan Aksel Ekhaugen (Trøgstad) har ett år igjen av sin periode. Ivar Vågen (Spydeberg), Randi Sundby(Råde), Karl Magnus Ramberg (Spydeberg) og Simen Saxebøl (Hobøl) er varamedlemmer til styret.

Østfold Venstre forberedte seg til stortingsvalget ved å velge nominasjonskomite bestående av Britt Holta (Eidsberg), Venstrekvinnelaget, Helge Hasvold og Anne-Karin Femanger Pettersen (begge Fredrikstad), Randi Sundby (Råde), Johan Aksel Ekhaugen (Trøgstad) og Ida Johanne Bohmann(Moss) fra Unge Venstre.

Årsmøtet valgte også delegater til Venstres landsmøte på Sundvolden i April. Disse er
Britt Fladmark Holta (Eidsberg). Britt M. Bye (Rakkestad), Ida Johanne Bohmann (Moss), Helge Hasvold (Fredrikstad), Pål Rognstad (Sarpsborg) og Berit Caroline Haaland (Moss). Her møter også fylkesleder Sindre W Mork (Moss).

Britt F Holta (Eidsberg) er også innstilt av Venstres valgkomite som direkte landsmøtevalgt representant til landsstyret i Venstre.

Årsmøtet hadde hele sju politiske uttalelser til behandling. Østfold Venstre advarer mot EU sitt datalagringsdirektiv, krever oppsøkende forebygging av psykisk helse, satser på målrettet jernbaneutbygging og prioriterer etterudanning for lærere. Det nye styret fikk i oppdrag å lage uttalelser om kulturbasert næringsutvikling, lensmannssaken og biologisk mangfold. Etter å ha vært vitne til prosessen fra løsrevne tanker om endringer i uttalelsene til ferdige spissede formuleringer, kan vi trygt konkludere med at mestringsglede er like viktig for drevne Venstrepolitikere som for håpefulle skoleelever.

For ytterligere opplysninger, kontakt

Sindre W Mork, leder ØV, tlf 916 95 642 eller
Geir Helge Sandsmark, nestleder ØV og presseansvarlig for årsmøtet, tlf 951 60 369

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**