Gjøvikbanen må inn i NTP

Oppland Venstre vil jobbe for å få Gjøvikbanen prioritert inn i Nasjonal Transportplan (NTP) med minst 500 millioner kroner.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**


Oppland har kommet dårlig ut i utkast til Nasjonal transportplan 2010-2019 (NTP).

Oppland Venstre vil jobbe for å få Gjøvikbanen prioritert inn i planen med minst 500 millioner kroner. Nye krysningsspor sør for Roa, bedre strømforsyning og automatisk togstopp nord for Jaren må prioriteres. Slik kan Gjøvikbanen komme ned på en reisetid på maksimalt 89 minutter mellom Gjøvik og Oslo.

Så lenge problemene med Rv 4 hoper seg opp mellom Oslo og Gran, både i Groruddalen, Nittedal og Lunner, så bør hele det politiske Oppland samle seg om å prioritere Gjøvikbanen inn i Nasjonal transportplan.

Gjøvikbanen kan fortsette i 60km/t også om 10 år, eller den kan legges ned dersom den ikke får investeringsmidler. Valget er politisk. Venstre har vist at det går an å satse på Gjøvikbanen. Nå utfordrer vi dagens regjering til å fortsette å bruke Gjøvikbanen som en pilotstrekning og vise at også Norge kan få persontog til å gå fortere enn 60km/t.

Skal farten økes må man optimalisere alle tiltak som trekker i den retningen. Da må vi få mindre venting, mer punktlighet, flere krysningsspor, bedre strømforsyning, sterkere kjøreledning og bedre vedlikehold. Oppland Venstre står på at investeringer på 100 mill i året i 5 år vil øke farten.

I tillegg til å øke hastigheten på persontogene, vil investeringene også øke kapasiteten på godstransporten. Gjøvikbanen er i dag sprengt på kapasitet, både for persontog og godstransport sør for Roa.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**