Dette kan DU gjøre for miljø og klima

Energi- og miljøpolitiker kommer med flere gode råd.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

— Hvis Norge skal klare å gjøre sin del for å redusere verdens klimautslipp, er kommunene en avgjørende samarbeidspartner, mener Gunnar Kvassheim (V).

Kongsvinger Venstre inviterte tirsdag kveld til åpent møte om hvilken rolle norske kommuner spiller i klimapolitikken. Gunnar Kvassheim (V), leder i Stortingets energi- og miljøkomité kom med innspill til hva nettopp Kongsvinger kan gjøre for å redusere utslippet av klimagasser.

— De gode løsningene er biodiesel, bioenergi og biovarme, sier han.

Ulike svar:
— Kommunen må sette i gang med en lokal plan med utgangspunkt i klimautslippene. Jeg kan ikke konkret fortelle hva kommunen skal gjøre, men kan nevne tiltak som å endre energibruken i kommunale bygg, tilrettelegge for gang- og sykkelstier for å senke biltrafikken og holdningsskapende arbeid slik at det blir en større miljøbevissthet i befolkningen, sier Kvassheim.

— Hver enkelt husstand kan også gjøre mye. For eksempel kan det å slå av standby-knappen på tv-en redusere strømregningen med 1000 kroner årlig, sier han.

Kvassheim legger vekt på at det vil være forskjellige svar i de ulike kommunene, men peker også på tiltak som tilrettelegging for produksjon av fornybar energi og arealplanlegging. Hvordan plassere boliger i forhold til arbeidsplasser, skoler og barnehager for å få ned bilbruken i byene.

Mange muligheter:

— Dette er i tråd med den nye sentrumsplanen. Det handler om å holde byen samlet slik at det ikke blir lange og transportkrevende avstander, men at folk som bor i bykjernen kan gå eller sykle til jobben, sier Inger Noer, leder i Kongsvinger Venstre.

Andre ting som kan være verdt å se på er de kommunale bilene som benyttes i for eksempel hjemmesykepleien.

— Disse bilene går døgnet rundt. Kanskje kan det være hensiktsmessig å vurdere hybridbiler eller el-biler for å redusere kommunens klimautslipp, sier Noer.

— Hvordan vi skal få det til er kjernespørsmålet her. Kongsvinger kommune arbeider nå med en miljø- og energiplan som skal behandles politisk i løpet av 2008, sier Noer.

publisert i Glåmdalen 30.01.08

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**