Stopp Sørheimutvalget, innfør heller lokaldemokrati!

Sørheimutvalgets innstilling vil på flere punkt bety en alvorlig svekkelse av storbyenes økonomi. Dette er dårlig distriktspolitikk, uttaler Hordaland Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

For å unngå økt sentralisering rundt Oslo, trenger distrikts-Norge sterke regioner der de regionale storbyene fungerer som motor for næringsutvikling, kultur og infrastruktur. De eneste som tjener på at storbyer som Bergen, Stavanger og Trondheim svekkes, er Oslo-regionen, og det kan vel neppe kalles distriktspolitikk.

Hordaland Venstre vil påpeke at lokaldemokratiet stadig svekkes i spillet om de statlige overføringene. Hittil har den rødgrønne regjeringen bare bidratt med økt sentraldirigering bla via økt øremerking av tilskudd og krav om nasjonale minstestandarder. Lokaldemokratiet er på det økonomiske området i ferd med å bli et statlig underbruk. Det er ikke rart at valgdeltagelsen synker når lokale politikere ribbes for makt og innflytelse. Selskapsskatten må fortsatt tilfalle vertskommunen, blant annet for å stimulere til lokal næringsutvikling.

Venstre vil bl.a. la den enkelte kommune fritt bestemme sitt skattøre. Dette må selvsagt kombineres med utjevningsordninger og egne tilskudd basert på geografi, befolkningssammensetning, etc. Venstre føler seg trygg på at lokale politikere er i stand til å løse dette på en fornuftig måte. Og ikke minst at et slikt reelt lokaldemokrati bidrar til å øke valgdeltagelsen ved kommunevalget.
Hordaland Venstre krever derfor reelle reformer for å oppnå økt selvstyre!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**