Rakkestad Venstre møtte Odd Einar Dørum

I forbindelse med årsmøte i Østfold Venstre besøkte Odd Einar Dørum Solstrand i Ørje på fredag. Fire ivrige tilhørere fra Rakkestad var til stede og fikk en overbevisende innføring i Venstres skolepolitikk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Dørum er en ivrig formidler av Venstres skolesyn

Foto: Jan Tore Gjøby

Det første tema Odd Einar Dørum gikk inn på var avvisningen av skole forliket. Mer info her. Han var helt klar på at det var umulig å inngå et forlik med noen som ikke hadde prioritert sine ønsker. Regjeringen ønsker å gjøre alt samtidig, og vil ende med å ikke klare noen ting. Som et eksempel er det jo umulig å innføre heldags skole når det ikke finnes lærere for de timene vi har i dag. Først må man prioritere lærere og sunne bygg før man kan tenke på flere timer. En annen sak er om ennå flere timer vil bedre skolen. Venstre har langt større tro på kvalitet enn kvantitet i skolen. Hvis vi har nok lærere med riktig kompetanse og med gode arbeidsforhold i gode skolebygg vil vi få den læringen man ønsker. Da trenger man ikke flere timer.

Et annet viktig poeng for Dørum var respekt. Lærerne må få respekten tilbake. Først å fremst må lærerne blir trygge voksne som setter klare grenser. Men Dørum la heller ikke skjul på hjemmets ansvar her, både med tanke å gi barna en grunnleggende oppdragelse og de rette holdningene overfor skolen.

Varaordfører Villy Tjerbo i iverig meningsutveksling med Dørum

Foto: Jan Tore Gjøby