Oppland må kjempe for kvalitet i helsetilbudet!

Oppland Venstre er bekymret over den måten Helse Sør-Øst har valgt å konkurranseutsette rusomsorgen på, og at flere rusmisbrukere skal gjennomgå behandling på vesentlig kortere tid.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Økonomi og organisering er viktige forutsetninger for et godt sykehus- og helsetilbud.
Sykehusene i Oppland har de siste årene vært gjennom store kutt i sengeplasser, selv om antallet pasienter er høyt. Dette resulterer i at pasientene blir korridorpasienter inne på nedlagte rom og avdelinger man ikke har bemanning for. Oppland Venstre krever at Sykehuset Innlandet erkjenner snittbelegg og gir tilstrekkelig bemanning i form av antall sengeplasser, slik at pasientene får et forsvarlig tilbud.

Oppland Venstre stiller spørsmål ved det som ser ut som en skjevfordeling av midler mellom Oppland og Hedmark, til tross for omtrentlig likt innbyggertall.

Vi er ikke bekymret for tilbudet de private rusinstitusjonene gir, men vi frykter for kapasiteten og det offentliges faglige prioritering av rusomsorgen. En god rusomsorg er avhengig av et faglig godt tilbud og en langsiktighet. Mange kortsiktige kontrakter, med lave faglige krav, kan svekke kvaliteten i behandlingen og oppfølgingen av rusmisbrukere. Oppland Venstre mener det offentlige skal ha det faglige ansvaret for utvikling av en god rusomsorg og at press på gjennomstrømming og økonomi ikke skal gå på bekostning av kvalitet.

Uttale vedtatt av årsmøte i Oppland Venstre 9. februar

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**