En andel av CO2-avgiften må gå til kommunene!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Oppland Venstre ønsker at 20 øre av CO2-avgiften på drivstoff skal gå direkte til kommuner og fylkene som en økonomisk klimapakke. Slik kan kommunesektoren få økonomisk ryggrad til å kunne gå i front for å ta klimautfordringene på alvor og bli en lokal pådriver og hjelpe innbyggerne til å handle miljøriktig. Kommuner og fylker kan slik settes i stand til å bidra til å redusere klimautslippene med inntil 15 prosent, som det står i Klimaforliket at de har potensial til.

Regjeringen utnevnte i 2007 Oppland til grønt energifylke. Men med utnevnelsen fulgte det lite penger og virkemidler. Til og med de rødgrønne ordførerne i de “grønne energikommunene” på Hadeland river seg i håret over de store ord uten innhold eller satsing. Vi er vitne til nok en regjeringsfloskel full av gode intensjoner, men som renner ut i ingenting. Oppland Venstre tar intensjonene på alvor og ønsker å videreføre jobben som regjeringen skulle ha gjort.

Oppland Venstre vil at alle kommuner i Oppland skal ha vedtatt klimaplaner innen 2010. I dag har bare 6 av 26 kommuner vedtatt en slik.

Uttale vedtatt av årsmøtet i Oppland Venstre 9. februar

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**