Vellykket årsmøte på Vegårshei

Delegasjonen fra Tvedestrand var godt fornøyd med fylkesårsmøtet på Færsnes Gjestegård, og kom hjem full av inspirasjon og oppdatert kunnskap.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Rådyr

Avtroppende fylkesleder, Line Mørch, hadde med seg Elisabeth G. Axelssen, Tor Granerud og Erling Åsebø til fylkesårsmøtet. Møtet startet med at May-Lisbeth Gisletveit fortalte om det velkjente “Møte med elg” i Gjerstadskogene, slik at deltakerne fikk en dypere forståelse av hvor de befant seg. Videre ga Stian Mo Færsnes en gjennomgang av stedets tilblivelse. Han kom i den forbindelse med rosende ord om Lars Sponheims innsats som landbruksminister, som oppmuntret til satsing på den type virksomhet.
Hovedtaler på årsmøtet var Alvhild Hedstein, direktør i Stiftelsen Miljømerking og sentralstyremedlem i Venstre. Tema var hvordan vi kan drive klimapolitikk lokalt. Hun kom med flere konkrete tips og forslag, som valg av energikilde ved oppvarming av offentlige bygg, miljøkrav ved anskaffelse av kommunale biler, arealplanlegging, miljøkrav i nye byggefelt osv. Årsmøtedeltakerne fikk mange gode tips på vei hjem for å lage lokale klimaplaner i sine respektive kommuner.
Venstre er for tiden i god framgang, også på fylkesplan. Derfor var årsmøtet preget av god stemning og tro på at Venstres politikk har framtida foran seg.
Årsmøtet vedtok fem politiske uttalelser. Den ene utfordret regjeringen til et lærerløft, en annen omtalte sikker og miljøvennlig transport, med henvisning både til E18 mellom Arendal og Tvedestrand, og utbygging av gang- og sykkelveier. Etter forslag fra Gunnar Ettestøl fra Vegårshei, ble det vedtatt krav om bedre vilkår for bevaring av kulturverdier, med henvisning til at vedlikehold av verneverdige driftsbygninger ikke kan trekkes fra landbruksinntekt når de ikke lenger brukes i næring. Og Venstre sier nei til oljeleting utenfor Kristiansand. Alle uttalelsene ligger på Aust-Agder Venstres hjemmesider.
Fylkesleder de tre siste årene, Line Mørch, hadde takket nei til gjenvalg, og ga stafettpinnen videre til Hans Antonsen fra Grimstad. Hun takket for godt samarbeid gjennom de tre årene, og vil nå konstentrere det politiske arbeidet om lokalpolitikken i Tvedestrand.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**