Norge trenger et lærerløft

Venstre mener det viktigste skolegrepet er å sørge for flere og bedre lærere. En utvidelse av skoleuka med fem timer koster alene 2,3 mrd. kroner. Dette kunne man i stedet bruke på bedre etter- og videreutdanning av lærere og styrka lærerutdannning. Kvalitet er viktigere enn kvantitet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Skole

Foto: Tore Nilsen

Her er hele uttalelsen:

Årsmøtet i Aust-Agder Venstre 9. februar 2008
Uttalelse

Norge trenger et lærerløft

Erfaring tilsier at lærere som har solide faglige kvalifikasjoner og som er trygg i sin rolle som voksenperson og klasseledere, også er dem som klarer å skape ro og et godt læringsmiljø for elevene. Da må vi styrke lærerne, og ikke strebe etter mer skoletid med lærere som ikke finnes.

Venstre vil prioritere skolen i nasjonale og lokale budsjetter, og lanserer derfor følgende konkrete tiltak:
· Venstre ønsker lærere med best mulig kompetanse, og vil derfor endre og styrke allmennlærerutdanningenog samtidig innføre strengere opptakskrav.
· Innføre systematisk etter- og videreutdanning for lærere – et lærerløft – gjennom en ordning med et kompetanseår. Det vil si en ordning hvor lærere etter et visst antall år kan få permisjon – enten for å praktisere i annet arbeid for å øke kunnskapen om temaer som er relevant for skolen, eller for å ta videre utdanning som gir formell kompetanseheving.
· I motsetning til Regjeringen tar Venstre inn over seg at vi i løpet av få år vil mangle lærere i norsk skole. Venstre vil derfor utvikle og innføre nasjonale rekrutteringsplaner for å sikre mange nok lærere.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**