Terrasaken i Haugesund: – Kritikken rammer hardt

-Kritikken rammer rådmannen hardt, sier nestleder i Kontrollutvalget, Venstres Svein Abrahamsen. På vegne av kontrollutvalget overrakte han Haugesundsordføreren i dag den interne rapporten som er utarbeidet. Granskingsutvalget mener også at politikerne som var med på beslutningen i 2004 burde stilt flere kritiske spørsmål.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Svein Abrahamsen

Foto: Vidar Grundetjern

Svein Abrahamsen fra Venstre, leder utvalgets interne gransking av administrasjonens og politikernes befatning med Terra saken. da utvalgets leder, Astrid Furumo (Ap), er inhabil grunnet at hun satt som gruppeleder for sitt parti da saken ble behandlet i bystyret i forrige periode. Abrahamsen arbeider til daglig ved Høyskolen Stord Haugesund og har tidligere arbeidet i Riksrevisjonen og i kommunaldepartementet.

– Kritikken rettes spesielt mot rådmannen. Saksutredningen var ikke forsvarlig, spesielt at ikke lovligheten av å investere framtidige inntekter ble vurdert. Det ble heller ikke gjort ekstra kvalitetssikring, sier Abrahamsen til NA24 Stavanger.

Granskingsrapporten fra revisjonskonsernet KPMG på oppdrag fra kontrollutvalget i Haugesund kommune ble overlevert ordfører Petter Steen jr. (H) fredag formiddag.

Rapporten viser at det var mange alvorlige mangler ved saksutredningen da bystyret behandlet investeringsplanene og finansstrategien for Haugesund kommune i 2004. Den viser også at administrasjonen i ettertid gikk ut over de fullmakter bystyrets vedtak gav.
Kommunens revisorer må også tåle kritikk for å ikke ha fulgt bedre med på den interne økonomikontrollen.

Du kan se Abrahamsens redegjørelse på WebTV fra Haugesunds Avis, her >>

Fylkesmannen i Rogaland har tidligere slått fast at kommuneloven ble brutt da kommunen investerte framtidige inntekter fra energiselskapet Haugaland Kraft i risikofylte og kompliserte finansielle instrumenter gjennom Terra Securities.

Les også mer om saken på Haugesund Venstres sider her >>

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**