Miljøkommune

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Syrinblomstring, hage, blomster, vår

Foto: Gunn-Torill Homme Mathisen

Gjennom store oppslag i avisene er det kjent for alle at Verdal kommune står overfor store økonomiske utfordringer de nærmeste årene. Det er sagt at den kommunale driften må reduseres med 15 millioner pr. år for å få budsjettene i ballanse

Verdal Venstre vil peke på at økt innflytting og økt bolyst, vil være et positivt bidrag for å bedre økonomien og gi økte inntekter. Stempelet som miljøversting i Nord-Trøndelag vedr. store utslipp av CO2 etter NorFraKalk sin etablering, er svært negativt for kommunen i denne sammenheng.

For å motvirke dette negative inntrykket av kommunen, vil årsmøtet i Verdal Venstre foreslå at kommunen starter arbeidet med å sertifisere Verdal som Miljøkommune. I en tid med stort fokus på klima og miljø vil en slik sertifisering kunne være en positiv faktor ved valg av bosted for mange miljøbevisste unge familier. Det vil også vise omgivelsene at kommunen tar miljøutfordringene i kommunen på alvor.

Nord-Trøndelag fikk sin første Miljøkommune i november 2007. La Verdal kommune bli den neste!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**