Melding fra valgkampnemda 2007

Her er meldinga fra valgkampnemnda i Aust-Agder Venstre. Fylkestingsvalget ga 6,6%, dobling av antall fylkestingsrepresentanter, og vi var like ved å få inn tre representanter. De to valgte er Øystein Haga, Grimstad og Marianne Sigurdson Lyngvi, Arendal, med Anne Midtlien og Daniela Plaza Fuenzalida som de første varamedlemmene. På bildet ser vi fra venstre Anne Midtlien, Øystein Haga og Marianne Sigurdson Lyngvi.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Dei tre første på fylkestingslista, Anne Midtlien, Øystein Haga og Marianne S. Lyngvi

Foto: Venstre

Økonomiske rammer
Det må på fylkesårsmøte gis klare signaler om øremerkede midler til valgkamp skal disponeres til valgkamp i lokallagene eller til fylkesvalgkamp.
Dersom midlene skal fordeles til lokallagene, må dette skje etter en bestemt fordelingsnøkkel.

Valgprogram
Felles program med Vest-Agder positivt. Deltagere i arbeidsgruppa vedtatt på styremøte. Bør være min. en deltagere i gruppa som ikke tidligere har vært med på programarbeid. Gir mulighet til kunnskapsspredning og erfaring på en god måte.
Kortversjon av valgprogrammet (8 sider), illustrasjonsbilder m. kortfattet tekst gjorde innholdet lett tilgjengelig for leser og framsto totalt sett, harmonisk og "lekker".
Arbeidsform med fylkesstyrets sekretær som ansvarlig for utarbeidelse og fylkesstyre/valgkampnemda som arbeidsgruppe/referansegruppe var effektivt.
Fylkesstyrets sekretær innhentet priser på trykking av valgbrosjyre og plakater. Var også kontaktperson i forhold til trykkeriet.
Plakater 30 stk
Brosjyrer 50.000 stk
Arbeidet med valgbrosjyre bør være avrundet innen utg. av mai.

Distribusjon av valgmateriell.
Valgbrosjyrene ble distribuert sammen med lokallagenes valgmateriell. I de kommuner vi ikke har lokallag, ble brosjyren sendt m. Norpost.
Valglistene ble ikke distribuert til den enkelte husstand. Ble etterspurt og bør nok gjøres ved neste valg.
Antall husstander i fylket får man opplyst ved henvendelse til Posten

Praktisk valgkamp
Valgkampplanen bør i mye større grad være et arbeidsverktøy i valgkampen og danne grunnlag for videre målretting og organisasjonsutvikling. Fadderordning med toppkandidatene som kontaktpersoner til lokallagene var en fin måte å holde kontakt med lokallagene på. Støtte lokale kandidater i å ta tak i lokale saker som kan gi mediaoppslag.
Aktivitetskalender ga god oversikt over hvem som skulle gjøre hva når.
Ansvarlig for fylkets nettside bør være deltager i valgkampkomiteen. Nettsiden kunne med hell vært brukt mer offensivt.
Bedriftsbesøk og kontakt med lokale krefter i Setesdalen tidlig i valgkampen var lærerikt og inspirerende. Toppkandidatenes tilstedeværelse på lokale stand må prioriteres. Oppleves positivt. Bruk av tid og krefter på "markeder" må vurderes. Hva gir mest uttelling? Obs., hvem er målgruppa vår?

Skolevalgkampen
Vanskelig å få kontakt med leder for Unge Venstre i Aust-Agder og derfor ikke mulig å få oversikt over hvordan skolevalgene var tenkt gjennomført.
Kandidatsamlinger i regi av VHO
Gjennomgang av sentrale temaer. Praktisk valgkamp. Retorikktrening. Svært gode opplegg. Mange bør delta. Leder av valgkampnemda bør delta på alle samlinger.

Anne Midtlien
Leder av valgkampnemda

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**