Nasjonal flygerutdanning på Bardufoss
Arbeidet med å få etablert en statlig flyskole på Bardufoss i regi av Universitetet i Tromsø synes å stå i stampe. Etter det man erfarer, er universitetet klar for å begynne denne utdanninga til høsten, men mangel på klarsignal fra Utdanningsdepartementet og
usikkerhet omkring økonomi gjør at det hele virker usikkert. Man dekker seg bak en ESA-problematikk, og det virker som om lite gjøres for å bringe bevegelse i
saken. Det er her snakk om et utdanningsmiljø som bygger på spisskompetanse som gjennom gjennom 15 år er bygd opp rundt Bardufoss når det gjelder flygerutdanning. I dag
ligger også Forsvarets flygeskole her. Å ta vare på dette miljøet og utvikle videre bør være en sentral oppgave i arbeidet for å skape en norsk kvalitetsutdanning både for trafikkflygere og flygere i Forsvaret.
Bygg jernbane Tromsø-Narvik
I dag registrerer man hvordan det satses på jernbanetrafikken i store deler av Europa. Også i
Norge er det en gryende debatt omkring jernbaneutbygging. I denne debatten synes tanken om
jernbane i nord å være helt eller delvis fraværende. En hurtiggående og miljøvennlig transportåre med stor kapasitet for både person- og godstransport vil kunne skape en helt ny giv for landsdelen. Man vil også i stor grad kunne redusere en ulykkesbefengt
trailertrafikk langs E-6.
Målselv Venstre vil på det sterkeste be samferdselsmyndighetene som et første steg på jernbanesatsing i nord, sette i gang et arbeid for å få realisert en banestrekning mellom Narvik og Tromsø. Dette vil også gi en rask tilknytning til det europeiske jernbanenettet gjennom Sverige. En utbygging Tromsø – Bardufoss – Setermoen kan være et første trinn i realiseringa av denne banen.
Sats på næringslivet i Midt-Troms
Målselv Venstre har fra dag én støttet planene om alpinbakker og hyttelandsby i Myrefjellet. Vi imøteser en positiv utvikling i kjølvannet av denne satsinga, det være seg gjennom opplevelsestilbud, konferansearenaer og satsing på friluftsliv. Det er grunn til å gi honnør til dem som har stilt opp med midler, gitt idéer og lagt ned et stort arbeid for å få dette til. Utviklinga av Målselv Fjellandsby bør kunne gi muligheter for at også primærnæringa kan utvikle tilbud for et kjøpekraftig publikum.
Målselvs beliggenhet når det gjelder geografi og infrastruktur er et fortrinn vi må vite å ivareta. Det er derfor meget viktig at flyplassen på Bardufoss ikke svekkes som lokaliseringsfaktor for Midt-Troms når det gjelder flyrutetilbud. Vi vet at det er krefter som i praksis jobber for å trekke aktivitet bort fra flyplassen, og dette må ikke få skje. Bardufoss flyplass har vært en hjørnestein i militær sammenheng i over 70 år, og har siden 1950-tallet også vært med på å bygge opp den sivile flytrafikken på Nord-Norge. Ikke minst vil en vellykket turistsatsing i Troms og Midt-Troms avhenge av at denne flyplassen beholder sin status med muligheter for videreutvikling.