Utfordrer SV på «lærerløft»

Både Venstre og SV har fylkesårsmøte kommende helg. Nå utfordrer Venstres stortingsrepresentant i Akershus, Borghild Tenden, SV til å gjennomføre et lærerløft. – En systematisk videreutdanning av lærere er det viktigste som nå må gjøres for å forbedre skolen, sier Tenden. Hun vil bruke 2,3 mrd. kroner på etter- og videreutdanning i stedet for utvidet skoledag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Borghild Tenden utfordrer SV på skolepolitikk.

Finansminister Kristin Halvorsen deltar på fylkesårsmøtet til Akershus SV. Nå ønsker Tenden å utfordre SV og finansministeren på skolepolitikk. – Regjeringens utvidelse av skoledagen koster om lag 2,3 mrd. kroner. Det er omtrent det samme beløpet som den svenske regjeringen bruker på sitt «Lärarlyft». Jeg mener at det er kvaliteten på undervisningen og læringsutbyttet som er viktigst, og ikke hvor lenge elevene oppholder seg på skolen, uttaler Tenden.

I et forslag i Stortinget vil Venstre innføre et lærerløft for lærere i grunn- og videregående skole, i form av en systematisk videreutdanning. I forslaget henvises det blant annet til det svenske lærerløftet. – Den svenske skoleministeren vil heve kvaliteten i skolen. De gjør som Venstre vil i Norge, de starter med å løfte lærerne først. Dette håper jeg også det er mulig å få SV med på, sier Tenden.

Inge Solli, varaordfører i Akershus.

Lærerens innsats avgjørende
Akershus Venstre ønsker å innføre kompetanseår for lærere, der lærere etter et visst antall år kan få permisjon med lønn for å oppdatere sin kompetanse. – Læreren er den viktigste enkeltfaktor i norsk skole, og lærerens innsats er avgjørende for å skape et godt læringsutbytte for den enkelte skoleelev, uttaler Inge Solli, varaordfører for Venstre i Akershus. – Det blir stadig mer åpenbart at det også er behov for et nasjonalt «lærerløft» for å få på plass en skikkelig etterudanning for lærerne våre. I Akershus har vi allerede fått gjennomslag for å starte dette arbeidet. Det er i perioden 2008-2011 satt av tilsammen 35 mill kroner til kompetanseheving for lærere, og arbeidet med helhetlig kompetanseplan for lærerne på skolene er i gang, forklarer Solli.

Den svenske regjeringen bruker 2,7 mrd på «Lärarlyftet».

Sveriges lærerløft
Den svenske regjeringen har besluttet å satse 2,7 mrd. kr. frem til 2010 for etter- og videreutdanning av lærere. Lærere som ønsker å delta får permisjon med 80 prosent lønn under studietiden, og utdanningen skjer ved høgskoler og universitet. Den norske regjeringens utvidelse av skoledagen koster om lag 2,3 mrd. kroner. Det er omtrent det samme beløpet som den svenske regjeringen bruker på «Lärarlyftet».

– Dette kan vi også få til i Norge også, men det krever at vi prioriterer pengene på gode lærere fremfor utvidet skoledag. Det blir meningsløst å utvide skoledagen når vi ikke har nok kompetanse og arbeidskraft til å gi god nok kvalitet i den utvidede skoledagen, avslutter Tenden.

For mer informasjon:

Venstres forslag i Stortinget – Representantforslag nr. 47 (2007-2008), Dok.nr.8:47 (2007-2008): Lærerløft for lærere i grunn- og videregående skole.

Venstres forslag:

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å innføre et lærerløft for lærere i grunn- og videregående skole i form av en systematisk videreutdanning, i tillegg til kompetansehevingstiltakene i kunnskapsløftet. Stortinget ber Regjeringen fremme nødvendige endringer i forskrift til opplæringsloven, slik at kompetansekrav knyttes til undervisning i det enkelte fag, og ikke bare til ansettelse.

Akershus Venstre
Les mer om hva Venstre har fått til i Akershus fylke i dette bakgrunnsdokumentet: «Hva samarbeidspartiene har fått til på 100 dager»
Se også «Skole for kunnskap og like muligheter» (fra
Akershus Venstres program for 2007-2011).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**