Utfordrer SV på «lærerløft»

Både Venstre og SV har fylkesårsmøte kommende helg. Nå utfordrer Aust-Agder Venstres fylkesleder Line Øvernes Mørch SV til å gjennomføre et lærerløft.
– En systematisk videreutdanning av lærere er det viktigste som nå må gjøres for å forbedre skolen, sier Line Øvernes Mørch. Hun vil bruke 2,3 mrd. kroner på etter- og videreutdanning i stedet for utvidet skoledag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Odd Einar Dørum, Line Øvernes Mørch og Hans Jørgen Bjelke Mørch

Foto: Venstre

Kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell deltar på fylkesårsmøtet til Aust-Agder SV, og regjeringens utvidelse av skoledagen koster om lag 2,3 mrd. kroner. Det er omtrent det samme beløpet som den svenske regjeringen bruker på sitt «Lärarlyft». I et forslag i Stortinget vil Venstre innføre et lærerløft for lærere i grunn- og videregående skole, i form av en systematisk videreutdanning. I forslaget henvises det blant annet til det svenske lærerløftet. Også den finske skolen er ei viktig inspirasjonskilde for Vensgtre, sier Mørch.

– Den svenske skoleministeren vil heve kvaliteten i skolen. Den svenske regjeringa gjør som Venstre vil i Norge, de starter med å løfte lærerne først. Dette håper jeg også det er mulig å få kunnskapsministeren med på, sier Line Øvernes Mørch, som også er kommunestyremedlem i Tvedestrand og aktiv i FAU ved Lyngmyr skole.

Lærerens innsats avgjørende
– Læreren er den viktigste enkeltfaktor i norsk skole, og lærerens innsats er avgjørende for å skape et godt læringsutbytte for den enkelte skoleelev. Det blir stadig mer åpenbart at det er behov for et nasjonalt «lærerløft» for å få på plass forpliktende og systematiske strukturer knyttet til kompetansegivende videreutdanning hos lærerne, påpeker Mørch.

Sveriges lærerløft
Den svenske regjeringen har besluttet å satse 2,7 mrd. kr. frem til 2010 for etter- og videreutdanning av lærere. Lærere som ønsker å delta får permisjon med 80 prosent lønn under studietiden, og utdanningen skjer ved høgskoler og universitet. Den norske regjeringens utvidelse av skoledagen koster om lag 2,3 mrd. kroner. Det er omtrent det samme beløpet som den svenske regjeringen bruker på «Lärarlyftet».

– Dette kan vi altså få til i Norge også, men det krever at vi prioriterer pengene på gode lærere fremfor utvidet skoledag. Det blir meningsløst å utvide skoledagen når vi ikke har nok kompetanse og arbeidskraft til å gi kvalitet i den utvidede skoledagen, sier Line Øvernes Mørc, som også viser til det enorme arbeidet Venstres skolepolitiske talsmann Odd Einar Dørum har gjort for å gjenreise skolepolitikken til etn debatt om kvalitet og framtidsretta læring i skolen.

—————–
For nærmere informasjon om Venstres skolepolitikk nasjonalt, se:

Venstres forslag i Stortinget
* Representantforslag nr. 47 (2007-2008), Dok.nr.8:47 (2007-2008): Lærerløft for lærere i grunn- og videregående skole. (http://www.stortinget.no/dok8/2007/dok8-200708-047.html)
* Venstres forslag: Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å innføre et lærerløft for lærere i grunn- og videregående skole i form av en systematisk videreutdanning, i tillegg til kompetansehevingstiltakene i kunnskapsløftet. Stortinget ber Regjeringen fremme nødvendige endringer i forskrift til opplæringsloven, slik at kompetansekrav knyttes til undervisning i det enkelte fag, og ikke bare til ansettelse.

—————-

Forslag fra Line Øvernes Mørch, Tvedestrand Venstre og Jan Kløvstad, Arendal Venstre til fylkesårsmøtet i Aust-Agder Venstre, Færsnes gjestegård på vegårshei lørdag 9. februar:

Norge trenger et lærerløft

Venstre mener det viktigste skolegrepet er å sørge for flere og bedre lærere. En utvidelse av skoledagen med fem timer koster alene 2,3 mrd. kroner. Dette kunne man i stedet bruke på bedre etter- og videreutdanning av lærere og femåring lærerutdannning. Kvalitet er viktigere enn kvantitet.

Erfaring tilsier at lærere som har solide faglige kvalifikasjoner og som er trygg i sin rolle som voksenperson og klasseledere også er dem som klarer å skape ro og et godt læringsmiljø for elevene. Da må vi styrke lærerne, og ikke strebe etter mer skoletid med lærere som ikke finnes.

Venstre vil prioritere skolen i nasjonale og lokale budsjetter, og lanserer derfor følgende konkrete tiltak:
* Venstre ønsker lærere med best mulig kompetanse, og vil derfor endre og utvide allmennlærerutdanningen til fem år og samtidig innføre strengere opptakskrav.
* Innføre systematisk etter- og videreutdanning for lærere – et lærerløft – gjennom en ordning med et kompetanseår. Det vil si en ordning hvor lærere etter et visst antall år kan få permisjon – enten for å praktisere i annet arbeid for å øke kunnskapen om temaer som er relevant for skolen, eller for å ta videre utdanning som gir formell kompetanseheving.
* I motsetning til Regjeringen tar Venstre inn over seg at vi i løpet av få år vil mangle lærere i norsk skole. Venstre vil derfor utvikle og innføre nasjonale rekrutteringsplaner for å sikre mange nok lærere.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**