Styrking av sørsamisk språk og kultur

Samefolkets dag feires over hele landet. Det er en viktig markering av samisk identitet og en synliggjøring av Norge som flerkulturell nasjon, skirver Annikken Kjær Haraldsen, fylkesråd for kultur, inkludering og samiske spørsmål.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**


Gratulerer med dagen – Laahkoeh biejjine! Samefolkets dag feires i dag over hele landet. Det er en viktig markering av samisk identitet og en synliggjøring av Norge som flerkulturell nasjon. I Nord-Trøndelag har vi startet arbeidet med å styrke sørsamisk språk og kultur.

Ivaretaking av et rødlista språk

I det sørsamiske området lever en forholdsvis liten samiske befolkning, spredt over et stort område. Det sørsamiske språket har blitt brukt av stadig færre og er nå "rødlistet" som et språk i reell fare for å forsvinne helt. Språksituasjonen er i følge Sametinget så kritisk at dersom det ikke gjøres en kraftanstrengelse for å vitalisere det sørsamiske språket, vil det etter all sannsynlighet dø ut. Samisk språk, kultur og samfunnsliv har i løpet av de seinere tiår fått bedret sin stilling her i landet, synliggjort blant annet gjennom opprettelsen av Sametinget i 1989. Etableringen av tospråklige kommuner og nye tilbud innen samisk språk- og kulturstudier har bidratt til økt kjennskap til og økt kunnskap om samiske forhold. Mye av arbeidet for å ivareta samisk språk og kultur har vært rettet mot det nordsamiske området i Troms og Finnmark, ut fra at dette området har en stor samisk befolkning. Tiden er nå overmoden for også bedre å ivareta sørsamisk kultur.

Språk har som kulturbærer og identitetsskaper en særlig viktig betydning. Det vil derfor være svært viktig å sikre det sørsamiske språkets videre eksistens og utvikling. Både fylkeskommunen og primærkommuner har ansvar for å legge til rette for sørsamenes utvikling av egen kultur og språk. Samenes lovfestede rettigheter med hensyn til opplæring i egen kultur, næringer og språk må oppfylles, og undervisning om samisk identitet og kultur skal være en del av grunnopplæringa for alle elever i norsk skole.

[b]Først ute som forvaltningsområde
Fra 1. januar 2008 ble Snåsa kommune og Nord-Trøndelag Fylkeskommune del av forvaltningsområde for samisk språk. Et samarbeidsprosjekt er etablert for å gjøre Snåsa til tospråklig kommune, synliggjøre og vitalisere sørsamisk språk og kultur og fremme funksjonell tospråklighet i Snåsa og Nord- Trøndelag. Prosjektet skal bidra til å styrke sørsamisk språk og kultur i hele det sørsamiske området.

Dette er et historisk prosjekt idet Snåsa er den første kommunen i det sørsamiske området som blir en del av forvaltningsområdet for samisk språk. Lokalbefolkningen, så vel samiske som ikke-samiske, signaliserer positive forventninger til at Snåsa kommune nå blir tospråklig. En rekke tiltak er alt satt i gang, blant annet skilting på sørsamisk, oversettelse av ulik informasjon til sørsamisk, etablering av sørsamiske sider på kommunens og fylkeskommunens nettsider. Henvendelser på sørsamisk til Snåsa kommune og Nord-Trøndelag Fylkeskommune skal fra årsskiftet besvares på sørsamisk, muntlig og skriftlig i Snåsa, foreløpig kun skriftlig i fylkeskommunen. Etter hvert vil flere synlige tiltak komme på plass og rutiner for saksbehandling på sørsamisk bli etablert. Blant annet vil egen språkkonsulent i sørsamisk språk bli tilsatt og bistå Snåsa kommune og Nord-Trøndelag Fylkeskommune med sørsamiske språktjenester. På sikt planlegges det et eget sørsamisk språksenter med lokalisering på Snåsa.

Saemien Sijte med nasjonalt ansvar

Det sørsamiske museum og kultursenter Saemien Sijte er utpekt av Sametinget til å ha et overordnet ansvar for å ivareta sørsamisk språk og kultur i Norge. En av Saemien Sijtes oppgaver er å være et samisk kulturhus med en samling av sørsamisk håndverk- og brukskunst, bygninger/husvære og andre ting av kulturell og historisk interesse som kan gi et bilde av sørsamisk liv og historie. Like sentralt skal Saemien Sijte også arbeide med kulturspørsmål som er fremtidsrettet og bidrar til å styrke den sørsamiske identiteten og fellesskapsfølelsen.

Samisk språk og kultur til barn og unge

Gjennom Den Kulturelle Skolesekken får barn og unge økt kunnskap og forståelse for samisk språk og kultur. De siste fire årene har Musikk i Nord-Trøndelag vært pådriver i utviklingsprosjektet "Med joik som utgangspunkt". Det har gitt joikeoperaen "Skuvle Nejla", tilbud innen samisk musikk ved HiNT, lærebok i samisk tradisjonsmusikk, nyskrevne arrangement og ny joikbasert musikk, cd-utgivelse og skoleproduksjonene "Nuewje" som skal på turne, og "Med Joik som utgangspunkt" som har vært på turne i Nord-Trøndelag på nyåret. Der har ungdommer fått høre tradisjonell joik, pop-joik og historier med bjørnejoik. De har også fått komponere sine egne joiker, ved bruk av stemme, kropp og ulike instrumenter. Musikk og sang kan helt klart være en inngang for å tilegne seg ny kunnskap og skape nysgjerrighet om samisk språk og kultur.
De siste årene har også Nord-Trøndelag fylkesbibliotek gjennomført ei langsiktig satsing på sørsamisk kultur. Grunnskoleelever i fylket har fått oppleve produksjoner som "Sørsamiske fortellinger på veg" og "Sørsamisk busetting og buform", og det laget nettsted med informasjon om sørsamisk kultur.

Grong videregående skole har et utdanningstilbud som omfatter samisk håndverk – duedtie, reindrift og sørsamisk språk. Skolen samordner også opplæringen i nordsamisk, lulesamisk og sørsamisk på de videregående skolene i Nord-Trøndelag fylke. I skoleåret 2007-08 er det i alt 16 elever som studerer samisk språk på de videregående skolene i Nord-Trøndelag. Sametinget har gitt uttrykk for at det er stort behov for utdanning og kompetanseheving i sørsamisk i hele det sørsamiske området.

Barnehagene og skolene er viktige støttespillere i språkarbeidet, og de samiske barnehagene er et vesentlig bidrag for utvikling av tospråklighet i områder der samisk står svakt. Kunnskapsløftet har i sine læreplaner et sterkere fokus på samisk kultur og språk, det er vektlagt også for ikke-samer. En utfordring i den forbindelse er tilpassede læreverk ut fra vår tilknytning til det sørsamiske. Fylkesmannen er i gang med et prosjekt i samarbeid med blant annet Høgskolen i Nord-Trøndelag og fylkeskommunen for å øke kunnskapen om samisk språk og kultur hos lærere og førskolelærere.

Språk og kultur er valgt som inngang når en vil styrke sørsamenes stilling i Norge, ut fra den betydningen språk og kultur har for hver enkelt og samfunnet som helhet. Sørsamer er en minoritet, og denne minoritetens levekår er vårt ansvar. Samtidig er denne minoritetens historie og kultur en del av vår trønderske identitet. Tiden er inne for et krafttak for sørsamisk språk og kultur, og Nord-Trøndelag fylkeskommune skal være sitt ansvar bevisst og bidra.

Gratulerer med dagen – Laahkoeh biejjine!

Annikken Kjær Haraldsen

Fylkesråd for kultur, inkludering og samiske spørsmål

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**