Venstre har meldt et spørsmål (interpellasjon) til ordføreren om kommunen kan lage reguleringsplan for riksveien gjennom Trolldalen, og se på muligheten for å få fortgang i prosjektet gjennom forskuttering. Vi er spesielt opptatt av gang- og sykkelvei. Heidi Resch uttalte i Amta 1. februar at hun frykter at sikring av riksvei 156 i Nordre Frogn skyves ut i tid. Begge strekninger er prioritert i Venstres program, men denne gang valgte vi å sette Trolldalen på dagsorden.
Venstre ønsker at folk skal kunne velge sykkel for trygge arbeidsreiser, mosjon og turer med ungene. Riksvei 152 Ås-Drøbak er påbegynt og nesten ferdig. I dag kan folk i Ås trygt sende ungene på sykkel for å kjøpe jordbær på Saxebøl, men ikke for å bade i Badeparken. Det er heldigvis riktig at Trolldalen-veien har vært spart for mange ulykker, selv om Amta senest 31. januar meldte om en utforkjøring på strekningen. At denne smale, svingete veien ikke er noen trygg ferdselsåre for harde og myke trafikanter sammen, bør imidlertid være hevet over tvil. For mange i de tettest befolkede områdene i kommunen vil denne veien åpne store muligheter.
Frogn mangler i dag 1,3 kilometer på å knyttes til det nasjonale sykkelveinettet. Utredningen som lå til grunn for Folloregionens sykkelplan la liten vekt på dette. Planen la også til grunn at 6 km var en rimelig grense for trafikksykling til jobb og skole, noe som gjør at denne veien fikk langt lavere score for sykkelverdi enn den strengt tatt burde hatt. Strekningen er uansett blant prosjektene som planlegges i Oslopakke 3, og i forhold til dette bør kommunen gjøre hva den kan for å få prosjektet tidligst mulig gjennomført.
Venstre ser gjerne også at 156 reguleres og utredes forskuttert. Det står i programmet vårt. Når det gjelder riksveiutbygging bør ikke utgangspunktet for Frogn kommune være å velge mellom at to farlige veier blir utbedret. Vi må heller stå på for at disse veiene skal prioriteres høyere i det store bildet. I 2008-2009 blir det bygd riksveier for 740 millioner i Follo, av dette er 20 avsatt i Frogn. Da synes det som om Follo har fått sist, for hovedprosjektet i resten av perioden er E16 og E18 i Asker og Bærum. Av 12 milliarder avsatt i Oslopakke 3 får Follo en og en halv. I dette perspektivet bør ikke energien til engasjerte mennesker i Nordre Frogn og i Drøbak gå til å undergrave hverandres ønske om trygge veier.