Nei til fjerning av bom

Venstre går hundre prosent inn for fortsatt bom for å forhindre gjennomkjøring mellom Sørkedalsveien og Griniveien. Det skriver Terje Bjøro (V) i et leserinnlegg i Ullern Avis Akersposten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Venstre tok i sin tid initiativ til et møte med samferdselsbyråden og bad om at det ble anlagt bommer for å forhindre gjennomkjøring mellom Sørkedalsveien og Griniveien. Dette ble til slutt enstemmig tiltrådt i bydelsutvalget samt i bystyrets byutviklingskomite og bystyret.

Vi er meget glad for at alle partier støttet dette og på den måten skapte trygghet for de myke trafikanter. Mange små og store barn og deres familier har fått ro og trygghet efter at vi fikk bommer. Dessverre var det slik at bilister ikke respekterte boområdet og lokalbefolkningens sikkerhet. For å spare minutter feide man gjennom villaveien på vei til for eksempel Bærum.

Vi politikere må ivareta allmennhetens interesser for sikker skolevei. Av og til er stengning helt påkrevet, noen ganger vil det være nok med skilting eller humper. Når man får bommer, vil selvsagt en del føle ubehag, det vil bli noe mer intern trafikk. Men man vinner bare så uendelig mye.

Når Røa Vel har gjennomført en undersøkelse, synes vi det er interessant. Men Venstre står klart på sitt tidligere standpunkt: Vi går 100 prosent inn for fortsatt bom. Vårt ansvar for barna er overorndet alt. Vi ber om fortsatt politiske støtte fra de øvrige partier, og vi er glad for Elin Horn Galtungs støtte og klare tale.

Terje Bjøro
Venstres gruppeleder i bydelsutvalg Vestre Aker