Organisering av polititjenesten i Alstahaug

Politiets hovedoppgaver er å opprettholde orden, forebygge og forhindre straffbare handlinger, etterforske lovbrudd og beskytte oss borgere. Videre skal politiet yte service i nødstilfelle og i akutte situasjoner. I Helgeland politidistrikt sin visjon heter det: “Trygghet, lov og orden for publikum”.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Med den geografiske mangfoldet som finnes i vårt politidistrikt, vil det by på utfordringer å kunne gi alle borgere et likt tilbud. Med de ressursene som er tildelt vil jeg også påstå at det ikke er mulig å gi likt tilbud til alle i Helgeland politidistrikt. Dette også fordi det er stor variasjon i befolkningskonsentrasjonen. Vi har tettbebygde strøk/småbyer på den ene siden, og grisgrendte strøk på den andre.

Som politimester har Håvard Fjærli et ansvar for å se til at disponeringen av ressursene han har til rådighet i Helgeland politidistrikt blir forvaltet på best mulig måte for oss borgere. I disse dager skjer det en endring av vaktordningen ved Alstahaug og Leirfjord lensmannskontor. Politimesteren skal ha ros for at han prøver å se på alternative måter å bruke ressursene på, og vi i Alstahaug Venstre ser også klare fordeler med å få et bemannet lensmannskontor i større deler av døgnet slik som vi nå har fått det. Derimot er vi skeptiske til at vi nå i perioder skal være avhengig av bistand fra Mosjøen politistasjon om vi som borgere skulle trenge hjelp fra politiet. Vi tenker da spesielt på økningen av utrykningstiden i forbindelse med voldsepisoder og husbråk, men også om vi da vil få bistand i samme grad som tidligere.

Norsk politi kjennetegnes av en sterk lokal forankring. Politi- og lensmannsetaten spiller en aktiv rolle i lokalmiljøet, noe som er viktig for å kunne bekjempe vold og vinningskriminalitet og for å kunne arbeide forebyggende. Alstahaug Venstre vil derfor arbeide for en styrking av ressursene til vårt lokale lensmannskontor, slik at vi som borgere i hele døgnet kan få bistand fra lokalt politi om behovet skulle melde seg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**