Oppgjør med Senterpartiet

Det hjelper ikke Rogaland at Magnhild Meltveit Kleppa og Tora Aasland har blitt med i regjeringen, så lenge Sps håpløse distriktsargumenter stadig vekk brukes mot Rogaland, lød kritikken fra flere Venstre-topper på helgens fylkesårsmøte. Stavangers Per A. Thorbjørnsen førte an i kritikken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Per Thorbjørnsen

Foto: Frode Kleppe

Kommuneøkonomi

— Kommunalminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) har lagt ut en felle: Den heter Sørheimutvalget, sa Thorbjørnsen.
— Selskapsskatten skal bort og prosenten som regulerer inntektsutjevningen skal økes. Det kan kanskje synes greit å sende penger fra Rogaland til Finnmark, men det var ikke det regjeringen lovet når de sa de skulle styrke kommuneøkonomien. Det var vel aldri meningen at kommuner som Stavanger skal måtte legge ned sykehjemsplasser og si opp lærere bare for at en annen kommune skal kunne ansette flere lærere og bygge nye sykehjemsplasser.

Jåttå
Thorbjørnsen mente Rogaland nærmest burde betrakte Senterpartiets begrunnelse for nedlegging av Jåttå som en gave, fordi:
— Da vil til og med Jens Stoltenberg forstå at slik argumentasjon er for dum. Det må være hensynet til forsvaret, det må være våre NATO-forpliktelser, det må være å forhindre kompetanseflukt, og vi må unngå et gigantisk pengerot og sløseri, argumenterte Venstres førstemann i Stavanger.

Les mer i Aftenbladet her >>

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**