Kollektivsatsning i Bodø!

Deler av interimstyret “Det er nå toget går! – Kollektivalternativ til Vegpakke Salten” hadde søndag 3.februar ha møte med Borghild Tenden. nestleder i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Borghild Tenden i Bodø

Foto: Bjørg Jenssen

Borghild Tenden var i Bodø i helgen i forbindelse med årsmøtet til Nordland Venstre. Interimstyret, representer ved Terje Cruickshank (V), Brigt Kristensen (R) og Dag Neiden (Naturvernforbundet) presentere sitt arbeide og visjoner for en bedrekollektiv satsning i Bodø kommune for stortingsrepresentanten. Det ble spesielt fokusert på strekningen Tverlandet — Bodø Sentrum og de unike og naturlige mulighetene som Bodø og omegn har for etablering av logtog/ bybane med gode og trygge parkeringsmuligheter for sykkel og bil i tilknytning til perrongene.

Stortingsrepresentanten fikk også informasjon om dagens manglende kollektivalternativ på vei og utfordringene herunder med feilslått prissetningspolitikk, manglende bredde i kollektivtilbudene og for laber avgangsfrekvens på kollektivtransport. Interimstyret forsøkte å synliggjøre ovenfor Tenden hvordan de foreslåtte planene fra Vegvesenet er et alvorlig steg i gal retning i forhold til de signaler som stortinget gir med ønsket satsning på kollektivtransport i bynære områder.

De tre var fornøyd etter møtet med stortingsrepresentanten om de oppfattet som lydhør og følte hun viste stor interesse for saken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**