Friskmelding av Drammensfjorden — miljøbyens viktigste oppgave

Med vedtaket av Vannmiljøstrategien i 2003 sluttet Drammen seg til visjonen om en ren Drammensfjord. Badevannskvaliteten skulle bli jevnt god og fisken skulle i fremtiden være fri for miljøgifter. Hvor står vi da i 2008 ?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Badevannet varierer fra dårlig til god, og PCB-innholdet i fisken er så høyt at inntak av torskelever frarådes og fet fisk over 1 kg skal man fortsatt være forsiktig med å spise. Dette betyr at kommunene rundt Drammensfjorden fortsatt har mye jobb fremfor seg om målsettingen om en ren Drammensfjord skal nås.

Fontenen

Foto: Claus Haals

Drammen som miljøby har utviklet seg enormt de siste 15 årene, noe som kuliminerte med tildelingen av Bymiljøprisen i 2003. Etter det har miljøarbeidet i Drammen i stor grad stoppet opp, og dessverre later det til at de styrende partier nå synes Miljøbyen skal avgrenses til elven og byens sentrumsområder, mens fjordlinjen kan overlates til tungindustrielle formål. Et godt eksempel er mudringen av Strømsøløpet som nå pågår i regi av Drammen havn. Mudringen ble heldigvis stanset av Fylkesmannen etter klage fra Fellesutvalget for indre Drammensfjord. Resultatet ble en halvering av mudringsmassen, samt et pålegg om at sterkt forurensede masser skal deponeres på Langøya. Resten, dvs forurensede, men ikke sterkt forurensede masser vil bli dumpet i sjøen utenfor Holmen. Dette er nøyaktig det samme som har pågått i Oslofjorden under store protester, og hvor det i dag stilles store spørsmål rundt kontrollen med de deponerte giftmassene.

En annen sak som burde være viktig for prosjektet Ren Drammensfjord er miljøgiftsaneringen på ABB- og ROM-tomta. ABB og ROM ønsker å forsegle de forgiftede sedimentmassene (ikke fjerne den) ved bruk av tetningsvegger, grøfter og drensledninger for å hindre sig av miljøgiften PCB via grunnvannet til elv/sjø hvor den tas opp i fjordens økosystemer. Løsningen vil kreve kontinuerlig overvåking, for å oppdage eventuelle lekkasjer. I tillegg blir det behov for pumping av vann til eget renseanlegg for grunnvannet med tilhørende risiko for mekanisk svikt på begge områder. Flom eller andre hendelser ved deponiet vil representere en kontinuerlig fare for forgiftning av badevannet i Fjordparken, som har badestrender som nærmeste nabo til ABB-tomta. Økosystemene i indre Drammensfjord kan ved slike hendelser påføres ubotelig skade.

Drammen Havn

Foto: Claus Haals

Den foreslåtte opprensingsløsningen innebærer — i tillegg til forurensningsfaren — at arealet på Brakerøya for all fremtid vil være begrenset til tungindustrielle formål. Dette vil være til hinder for en utnyttelse av ABB- og ROM-tomta til en kombinasjon av lett næring, kunnskapsbedrifter og bolig, som er en kritisk komponent i den fremtidige by- og næringsutviklingen av Drammen og Lier. Den eneste som har noe å vinne på dette er Drammen havn som dermed kan slippe fremtidige kravstore naboer som kan komme til å legge begrensninger på virksomheten mht. støy. Men, uavhengig av den fremtidige anvendelsen av ABB- og ROM-tomta, krever Venstre at grunneier pålegges et opprensingsnivå som i tilstrekkelig omfang fjerner giftdeponiet og dermed eliminerer behovet for forsegling av giften med tilhørende permanent grunnvannsrensning på tomta. Dette har både Drammen og Lier Venstre gitt uttrykk for i våre høringsuttalelser til SFT.

SFT utarbeider p.t. en "veileder" for miljøopprydding på forurenset grunn. Denne veilederen vil i motsetning til dagens normer, sette langt strengere krav til maksimale konsentrasjoner av miljøgifter. Drammen og Lier Venstre krever at den fremtidige veilederen allerede nå legges til grunn for pålegg overfor grunneier på ABB- og ROM-tomta.

Fontenen

Foto: Claus Haals

Skal fjorden friskmeldes, kreves en mye mer offensiv holdning til miljø, enn det de Høyre, FrP og Arbeiderpartiet hittil har vist. Dersom man virkelig ønsker stabil badevannskvalitet og trygg sjømat for både unge og gamle, så kan man ikke tillate dumping av forurensede masser på Holmen og tildekking av gamle synder på ABB- og ROM-tomta. Drammen Venstre oppfordrer til handling for en ren Drammensfjord, ord har vi hørt nok av. Uten en ren Drammensfjord har Miljøbyen Drammen lite innhold.

Les spørsmål og svar etter Drammen Venstre sitt spørsmål om høringsuttalelse knyttet til opprensking av ABB-tomta her.

Ulla Nordgarden

Foto: Asgeir Osnes